Privacyverklaring
De eerste 100 dagen van Wim Van Roy: De digitale weg naar een hoger niveau Wim Van Roy, Group talent director La Lorraine Bakery Group
Tekst
Patrick Verhoest

De eerste 100 dagen van Wim Van Roy: De digitale weg naar een hoger niveau

1 november 2019
Met onze 4.000 medewerkers evolueren we richting 1 miljard euro omzet. Daarom moeten we gestructureerder werken
Na twintig jaar in de bouwsector werd Wim Van Roy group talent director bij La Lorraine Bakery Group (LLBG). De uitbouw en digitalisering van een eigen Academy zijn de prioriteiten tijdens zijn eerste 100 dagen. 

Na twintig jaar in de bouwsector werd Wim Van Roy group talent director bij La Lorraine Bakery Group (LLBG). De uitbouw en digitalisering van een eigen Academy zijn de prioriteiten tijdens zijn eerste 100 dagen. 

Scheikundige Van Roy startte twintig jaar geleden als kwaliteits- en laboratoriummanager bij Eternit en werd in die rol af en toe zijdelings bij hr-projecten betrokken. Als trainingsmanager kon hij er de hr-processen mee optimaliseren en verder kennismaken met talentmanagement. Hij bekwaamde zich verder in het domein aan de toenmalige UAMS. Later werd hij learning & development manager op groepsniveau bij Etex. In 2018 gebeurde een en ander tegelijk. Zijn verantwoordelijke en de top van het bedrijf werden vervangen waardoor Van Roy zich wat minder thuisvoelde in de nieuwe cultuur van zijn werkgever. Toen hij vijftig werd, kwam het aanbod van La Lorraine Bakery Group (LLBG). “Ik werd gepolst om group talent director te worden. Na inspirerende gesprekken met de CEO en CHRO bleek dat we dezelfde visie hadden. Ik besloot de overstap te wagen en dat heb ik me nog geen seconde beklaagd.”

LLBG Academy

Van Roy kwam terecht in een dynamische en sterk groeiende omgeving. LLBG wil dat zijn 4.000 medewerkers zelf ook groeien en beter worden. De eerste opdracht voor de nieuwe group talent director bleek het op punt zetten van een eigen academie. Tweede prioriteit is het digitaliseren van alles wat met leren en met de bewuste academie te maken heeft. Van Roy: “Met de LLBG Academy geloven we dat een cultuur van self improvement & continue ontwikkeling sterk bijdraagt aan het aantrekken, motiveren en behouden van de beste leiders en medewerkers, een winnende spirit zal creëren en ons menselijk kapitaal zal maximaliseren. Daarvoor hebben we 3 faculteiten opgezet in de LLBG Academy: ‘leiderschap’, ‘product & innovatie’ en ‘continue verbetering & excellentie’.”

Leiderschap 

LLBG wil het leiderschap – onderwerp van de eerste faculteit - introduceren in alle geledingen van het bedrijf. Van Roy gaat daarvoor op drie niveaus werken: “We pakken zowel de top 100, de laag daar net onder als de nieuwe leidinggevenden aan. Op die manier willen we alle leiders bekendmaken met het idee van gedeeld leiderschap. De uitrol loopt volop en zal nog twee jaar duren.” De tweede faculteit betreft product & innovatie. LLBG koos resoluut voor een product leadership-strategie en plaatst die boven Operational Excellence en Customer Intimacy, weet de talent director. Het idee is het beste product te hebben met de beste kwaliteit aan een eerlijke prijs. Opleiding moet dit denkbeeld verspreiden en de medewerkers overtuigen. Het is een van de trainingen die Van Roy tijdens zijn eerste honderd werkdagen intern in elkaar stak. Het moet tot een basisopleiding leiden voor alle medewerkers. Iedereen – uit gelijk welke afdeling van de organisatie – ontvangt dezelfde boodschap.

Constante verbetering nastreven

Alles wat moet gebeuren om de kennis, skills en persoonlijk management van de werknemers te verbeteren, komt aan bod in de derde pijler van de LLBG Academy. Binnen de faculteit van continue verbetering & excellentie kan het gaan om financiële vormingen, sales- of presentatietechnieken, project- of stressmanagement. Projectmanagement is de eerste prioriteit, weet Wim Van Roy: “Met onze 4.000 medewerkers evolueren we richting 1 miljard euro omzet. Daarom moeten we gestructureerder werken. Ik geef zelf de basisopleiding in Project Management in België, Roemenië, Polen, Tsjechië en Turkije. Intussen hebben we al 250 mensen opgeleid. Nu ontwikkelen we een meer diepgaande cursus voor onze projectmanagers.”

Naar een digitale wereld

Wim Van Roy stelde vast dat nog niet iedereen de nodige digitale skills bezit. Tot de opleiding in nieuwe digitale tools behoren verschillende app’s van Office365 zoals Skype en MS Teams. Dat is pas een begin. “Ook de LLBG Academy zelf krijgt een digitaal luik. Op het digitaal leerplatform zullen onze medewerkers hun vorming uit een trainingscatalogus kunnen selecteren. We automatiseren het leerproces zodat we alles efficiënter kunnen opvolgen. Via hetzelfde platform kunnen we alle kennis die we in huis hebben capteren, bouwen en delen. Zo zullen we onze eigen online trainingen aanbieden. De tijd in klassen zal gebruikt worden voor ervaringsgericht leren via intervisie en rollenspelen.”

Trainingsverantwoordelijke

Binnen de groep kan Wim Van Roy rekenen op een trainingsverantwoordelijke per land. Die vertaalt en helpt bij het uitzetten van de richtlijnen van de groepsverantwoordelijke. “Trainingen maken we vaak zelf of co-creëren we met externe partijen. Ik rapporteer met mijn team aan de hr-director en heb ook regelmatig contact met de CEO over de evolutie van mijn taak. Vandaag al willen we de link tussen talent, ontwikkeling en prestatie realiseren waarbij ook de nodige aandacht gaat naar successie- en performancemanagement.”

“Ik voel me ondertussen als een vis in het water in deze dynamische en sterk groeiende omgeving met enthousiaste medewerkers. De waarden – ondernemend & innovatief, no nonsense, respect, betrokkenheid & verantwoordelijkheid en gedeelde passie -  hangen hier niet enkel aan de muur, maar leven onder de medewerkers.”