Stefaan Arryn Stefaan Arryn, Chief People Officer Ellis Gourmet Burger
Tekst
Patrick Verhoest

De rit naar een flexibele arbeidsmarkt

20 juni 2019
Als premiumspeler – we zitten in het segment van de betere hamburger – proberen we die lijn door te trekken naar ons wagenpark
Stefaan Arryn is de Chief People Officer van Ellis Gourmet Burger. Terwijl hij de stille hybride Lexus ES300h over de snelweg naar Lokeren stuurt, vertelt hij over de uitdagingen van de arbeidsmarkt binnen zijn domein.

Zelf rijdt Stefaan Arryn met een BMW 520 Touring. “Ik koos voor een veilige en comfortabele wagen omdat ik veel onderweg ben. Ik reis ook regelmatig en heb, door mijn gezin met twee kinderen, graag wat ruimte. Anderzijds probeer ik veel professionele contacten in onze vijftien restaurants te plannen. Omdat die allemaal centraal liggen, gebruik ik vaak het openbaar vervoer.” Wat het werk betreft, beheert Arryn een vloot van zo’n vijfentwintigwagens. “Onze managers krijgen na een jaar dienst een bedrijfswagen met tankkaart. Dat past in ons streven om goed in de markt te liggen en vrij uniek te zijn. Als premiumspeler – we zitten in het segment van de betere hamburger – proberen we die lijn door te trekken naar ons wagenpark. We bieden voornamelijk Mercedes, BMW en Volkswagen aan. Toch proberen we ook zo groen mogelijk te zijn in onze keuzes. We volgen de trends op de voet en hopen zo snel mogelijk naar elektrische of hybride wagens te gaan.”

Zelfstandig statuut

Gelegenheidschauffeur Stefaan Arryn ziet het einde van het denken in vaste contracten in zicht komen. Hij inspireert zich daarvoor op Nederland: “We werken op een snelle arbeidsmarkt met korte doorlooptijden en korte reacties. Dan moet je personeelsbestand volgen. Je moet flexibel met je medewerkers omgaan en dan is niets zo statisch als contracten van onbepaalde – zelfs van bepaalde – duur. Medewerkers moeten nu ergens ontslag nemen en een lange opzegperiode uitdoen. Dat betekent een statische groep medewerkers. Als ik in Amsterdam kom, zie ik steeds meer kelners met zelfstandig statuut. Zij stellen zich ter beschikking op een jobplatform waar vraag en aanbod met elkaar matchen. Restaurants die voor morgen zoeken, krijgen de lijst te zien van wie zich aanbiedt. En daar gaat de kelner werken. We gaan daar in ons land ook steeds meer naartoe.”

Mentaliteitswijziging

Stefaan Arryn ziet al enkele evoluties in eigen land: “In de horeca en retail hebben we al de flexwerkers. Ik zie nog heel wat evolueren, niet alleen in de sector waarin ik werk, maar ook op andere domeinen in de rest van de arbeidsmarkt. Medewerkers zijn er stilaan klaar voor, zeker in een markt waar een groot aanbod heerst. Ze moeten geen schrik hebben om zonder werk te vallen. Dat werknemers sneller zullen roteren, zie je steeds vaker. Als een manager na vijf jaar goed werken geen uitdaging meer vindt bij ons, is het beter dat hij vertrekt, dan ongemotiveerd nog tien jaar aan te modderen zonder passie. Die mentaliteitswijziging hebben we nodig, want de Vlaming nestelt zich vaak in zijn comfort en schuwt de uitdaging.”

Projecten in plaats van loopbaan

Volgens Arryn denken velen nog te vaak aan een functie als een lange weg naar het pensioen. “De markt is ondertussen al aan het veranderen. Medewerkers beginnen berekend risico te nemen en kiezen voor projecten van twee jaar en zelfs voor contracten van bepaalde duur. Bij ons wordt daar door de overheid goed op ingespeeld door flexcontracten en studentenarbeid mogelijk te maken. Die tendens zal niet meer te stoppen zijn, alvast niet binnen horeca en retail. Loopbanen in één bedrijf zullen korter worden en medewerkers zullen binnen of buiten bedrijven roteren. Die evolutie past in een bedrijf als het onze, waar we werken in pieken en dalen. Vorig jaar werkten 1.100 unieke medewerlers voor ons, maar het gemiddelde komt op 330 voltijdsen. Maar vandaag – vrijdag en zonnig – is al anders dan gisteren. Het terras gaat open, de zon schijnt en het weekend komt eraan. We hebben meteen meer medewerkers nodig. We moeten snel kunnen schakelen. Maar dat wordt niet anders in de Colruyt. Als ze morgen barbecueweer voorspellen, hebben ze ook meer collega’s nodig.”

Schaarste

De Chief People Officer ziet een tweede tendens binnen zijn HR-domein: “In tijden van schaarste gaan bedrijven anders denken en hechten ze minder belang aan ervaring en techniciteit. Dat is een goede tendens. Je moet verder kijken dan het diploma en dus diploma-onafhankelijk aanwerven. De medewerker kan zelf zaken aanleren en moet vooral beschikken over motivatie, attitude en leervermogen. Wij doen dat al jaren en ik zie het steeds meer gebeuren, vanuit noodzaak. Welke ervaring is bovendien belangrijker dan lange ervaring bij het aanwerven? Het is verschillend twintig jaar hetzelfde te doen of gedurende drie jaar diverse problemen te moeten aanpakken.”

Parkeren

Stefaan Arryn parkeert de Lexus terug aan het Europapark in Sint-Niklaas. Het brengt hem even terug bij de wagen. “Ons land heeft de grootste kost op arbeid. Daarom rijden zoveel bedrijfswagens bij ons. Ik ben ook verantwoordelijk voor Nederland en Frankrijk en daar is geen sprake van dit onderwerp. Het is bij ons ingeburgerd als een manier om bruto-netto efficiënter te werken. Het is voor mij op HR tegelijk een middel om tegemoet te komen aan de individuele wensen van de medewerker.”

De Wagen: Lexus ES300h Hybride

Verkrijgbaar vanaf: 47.990 euro
CO2-uitstoot: 100 g/km
Verkeersbelasting: 326,08 euro
BIV: 867 euro
Kofferinhoud: 454 liter
Verbruik: 4,4 l/100 km (gecombineerd)
Vermogen in pk: 218
Fiscaal Vermogen: 13
Fiscale Aftrekbaarheid: 90 procent