Privacyverklaring

5 tips van Voka voor meer leerkrachten

10 maart 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Ook het onderwijs kampt met een schaarste aan leerkrachten. Voka suggereert vijf maatregelen.

1. Schaf de vaste benoeming af.

Jonge leerkrachten verlaten het onderwijs of beginnen er zelfs niet aan omdat ze de eerste jaren versnipperde lesopdrachten in verschillende scholen aan elkaar moet knopen. Vaak zijn dat vervangingsopdrachten van vastbenoemde collega’s. De voordelen wegen absoluut niet op tegen de nadelen van het vastgeroest systeem.  

2. Doorbreek de vlakke loopbaan.

Er zijn verschillende mogelijkheden om afwisseling te brengen in het lerarenberoep. Begin alvast met het invoeren van junior-, expert- en seniorleerkrachten.

Ook duaal leren, met een kwalitatieve invulling van de rol van trajectbegeleider, biedt hier opportuniteiten.

Zorg bovendien voor meer flexibiliteit tussen onderwijs en andere beroepssectoren. Het moet veel gemakkelijker worden om te switchen tussen lesgeven en werken buiten de schoolmuren, en omgekeerd. 

3. Zorg voor een variabele verloning op basis van competenties, inzet en takenpakket.

Vandaag ligt het loon van leerkrachten vast voor de rest van hun carrière. Het enige dat hier impact op heeft, is het aantal jaren dat ze het beroep uitoefenen. Voka pleit niet voor een algemene loonsverhoging, maar voor differentiatie. We zouden leerkrachten beter kunnen vergoeden die in de moeilijkste klassen staan, of die het meeste leerwinst bij hun leerlingen realiseren. 

4. Laat schoolbesturen zelf een kwalitatief en wendbaar hr-beleid voeren.

Vandaag wordt het personeelsbeleid voor 160.000 leraren in Brussel bepaald via een kluwen van regeltjes, statuten en stelsels. Geef schoolbesturen en directeurs de nodige autonomie om leerkrachten aan te werven, te professionaliseren en te belonen, maar ook om ze te evalueren en te ontslaan.

5. Gebruik technologie zodat leerkrachten meer kunnen focussen op effectief les geven.

Leraren besteden 20 tot 40 procent van hun tijd aan activiteiten die door technologie geautomatiseerd kunnen worden. Daardoor hebben ze te weinig tijd voor hun kerntaak, lesgeven. Dat is nochtans wat ze het liefste doen en waarmee ze de grootste impact creëren. Geef hen dan ook de nodige ruimte en autonomie. 

Bron: Jonas De Raeve, Vijf gedurfde maatregelen om lerarentekort aan te pakken