Privacyverklaring

Advies op maat over de payroll

1 december 2021
Tekst
Patrick Verhoest

Daphne Henkens had al tijdens haar hr-studies een voorkeur voor cijfers en mensen. Haar eerste job werd die van payroll administrator bij Deloitte.

Als studente maakte Daphne Henkens kennis met Deloitte als een werkgever die veel hr-mogelijkheden bood. De grote variëteit – van rekrutering over talent tot loonadministratie – deed haar vlak voor de tweede coronalockdown ingaan op een vacature als payroll administrator. “Ik wilde er werken omdat ik na een bedrijfsbezoek een goed beeld aan de organisatie overhield. Bovendien trok het cijfermatige in de functie me aan. Na drie gesprekken in een maand mocht ik er starten.”

Vlekkeloze onboarding

Daphne Henkens maakt deel uit van het vijfkoppig payroll & administrationteam, dat overkoepeld wordt door het veertig mensen tellende reward & analytics. Ze is het eerste contact voor haar collega’s. “De werknemers komen bij mij terecht voor hun vragen over onder meer vakantie en zwangerschapsverlof. Binnen dit operationele luik verleen ik advies op maat.” Henkens werkt met SAP, stelt de contracten op en brengt de hr-processen in orde. Ondanks corona verliep de onboarding vlekkeloos. “Ik ben maar enkele dagen naar kantoor gegaan en toen moesten we thuiswerken. Toch ving mijn team me goed op. We hielden dagelijks videogesprekken om elkaar te zien en elkaar up to date te houden. Ik leerde tijdens die tien maanden veel bij. We hebben diverse entiteiten in ons team. Zo sta ik in voor Deloitte service & investment en leid ik de business unit Deloitte accountancy. Ik zorg voor de nodige documenten en beantwoord de vragen van de collega’s.”

Automatiseren

Naast haar dagelijkse activiteiten is Daphne ook betrokken bij projecten, hetzij als deelnemer, hetzij als single person of contact. De projecten gaan over het automatiseren en documenteren van processen, waardoor ze klantgerichter en efficiënter werken. “We geven onze collega’s beter advies, ook al blijven er nog processen waarbij we manueel werken. Door de informatisering komt er wel meer tijd vrij voor de klant. Ik hoorde al vaker dat ik vrij nauwkeurig te werk ga. Dat is normaal voor iemand die werkt op de payroll administratie. De tijd die we in onze klanten investeren, wisselt nogal af. Na de zomer starten altijd veel nieuwkomers, wat meer drukte voor ons betekent. We steken meer tijd in projecten in de kalmere periodes. Zo ben ik ook single person of contact in de projecten met Eden Red, onze externe stakeholder als het op maatijd- en ecocheques aankomt.”

Evolutie

Daphne Henkens maakte zich tijdens haar eerste tien maanden de hr-processen eigen en ging er op het vlak van timemanagement op vooruit. Naast vorming rond haar tijdsgebruik, waardoor ze haar taken beter plant, volgde ze ook een training rond client centricity. Ze leerde beter communiceren en ontwikkelde haar technische skills. “Ik wil mijn kennis en expertise nog verder uitbreiden. Later zou ik graag aan meer projecten deelnemen. Uiteindelijk wil ik meer met lonen bezig zijn en deel uitmaken van het echte loonteam.” Ondertussen laat Daphne zich niet onbetuigd binnen het Energizing Deloitte-gebeuren, een corporate programma dat wandelen, fietsen en koken promoot om het welzijn en de fitheid van collega’s te behouden. Zij is kapitein van haar groep, die tot 269 kilometer per week fietst. “Het begon met vrije namiddagen op vrijdag. We namen de kans om te werken aan fietsuitdagingen. Zo gingen we samen op stap en leerden we elkaar beter kennen.”