Loopbanen op maat, functie-uitbreidingen, jobrotatie en promotiekansen zorgen elk op zich voor een competitief voordeel. Die verschillende onderdelen vormen samen een strategisch loopbaanbeleid. Dat ondersteunt ook de interne mobiliteit.
AG Insurance, de marktleider in de Belgische verzekeringswereld, wist het voorbije jaar 360 nieuwe mensen aan te trekken. Een record, en dat wil AG ook dit jaar minstens evenaren. Bovenop die nieuwe rekruten gingen 170 mensen aan de slag in een nieuwe interne functie.
“Duurzame groei verwijst niet alleen naar de omzet of het aantal klanten, maar ook naar de carrièremogelijkheden voor medewerkers”, zegt Jan Heyvaert, chief human resources & sustainability officer (chrso).
Christelle Bouhy, head of talent acquisition and chrso-solutions: ““Interne mobiliteit is voor AG belangrijk. We rekruteren niet voor één job, maar voor een loopbaan en dat voor de lange termijn. Die boodschap geven we ook expliciet mee van bij de eerste gesprekken. Het zit in ons DNA.”
Het is meteen ook een troef om uit te spelen in de huidige war for talent, erkent Christelle Bouhy. “Het is zeker een extra motivatie. Die visie van wat je allemaal kan doen, is zowel een plus voor AG als voor de kandidaat.”
Wie interne mobiliteit en doorgroeikansen hoort, denkt meteen aan interne promotie. Ten onrechte, zo blijkt. “Het is minstens even vaak horizontale groei”, zegt Christelle Bouhy. “Opklimmen mag geen doel op zich zijn. Je in de breedte ontwikkelen, is minstens even belangrijk.”
AG Insurance is een groot huis met vele kamers. De interne mobiliteit speelt zich voornamelijk af binnen de afdelingen, meer dan tussen verscheidene afdelingen, zegt Jan Heyvaert. “Dit gezegd zijnde, een afdeling op zich is binnen AG vaak groter dan veel andere bedrijven in de sector. Zo telt de divisie makelaars ruim 1.500 man, ook andere divisies tellen snel 800 mensen, op de IT-afdeling werken nog eens 700 mensen. Dat zijn mini-bedrijven op zich, waardoor er intern veel mogelijkheden zijn.”
Toch probeert AG die mobiliteit tussen afdelingen vorm te geven. “Zeker als ze samenwerken op projectbasis zie je dat er banden gecreëerd worden”, legt Christelle Bouhy uit, die zichzelf een product noemt van interne mobiliteit. Vooraleer ze bij hr terechtkwam, had ze al ervaringen opgedaan bij IT en bij het financieel departement. Iets waar ook Jan Heyvaert kan op bogen.
Om medewerkers actief aan te moedigen om intern te solliciteren, zet AG heel wat in de steigers. Zo worden de vacatures, die openlijk op de website komen, twee weken voordien al op het interne platform gepubliceerd. Jan Heyvaert: “We pushen niemand, maar triggeren wel door medewerkers samen te zetten in interne projecten. We hebben een nieuwe campus gebouwd en organiseren diverse gerichte events, omdat we weten dat de voornaamste drempel het onbekende is. We verkiezen verleiden, eerder dan verplichten.”
Zo is er ook de zogeheten Fly & Try, zeg maar de spreekwoordelijke vlieg op de muur. Christelle Bouhy: “Elk jaar kun je voor een dag even meelopen op een andere dienst. Op die manier leer je niet alleen collega’s beter kennen, je ziet ook andere jobinvullingen.”
Ze dagen via een gerichte survey ook medewerkers uit om na te denken over hun job. “Soms zijn er medewerkers die wel iets anders willen doen, maar niet zo goed weten wat. We helpen hen via mini-assessments zodat ze meer inzicht krijgen in zichzelf”, luidt het. Ook medewerkers die intern solliciteren, maar niet weerhouden zijn, worden opgepikt. Jan Heyvaert: “We luisteren en bekijken met hen of ze wel naar de juiste functies kijken. Of ze misschien een specifieke opleiding nodig hebben?”
AG wil de medewerkers die interesse tonen, helpen en begeleiden, maar het is niet zo dat ze morgen meteen een andere job hebben als ze belangstelling tonen. “Uiteraard kan iemand niet elke maand van job veranderen”, zegt Christelle Bouhy. “De randvoorwaarde is dat je ongeveer drie jaar in je huidige functie werkt. In die tijd doe je stevige ervaring op en kun je optimaal presteren in je functie. Drie jaar biedt interne en externe klanten bovendien de nodige continuïteit.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.