Ik ben niet snel onder de indruk van nieuwe apps of tools, maar laatst verslikte ik me serieus in mijn koffie. Ik hoorde twee onbekende Amerikanen in een podcast praten over Noor, mijn dochter, die niet wilde meewerken tijdens haar zwemles.
De hosts in de podcast beschreven haar angst, gebruikten haar voornaam en toonden empathie voor mijn kind. Het kroop onder mijn huid. Dit gesprek voelde alsof twee vreemden naast me op de zwembadtribune hadden gezeten.
De realiteit? Deze hosts bestaan in het echte leven niet. Het gesprek werd gegenereerd door NotebookLM, een generatieve AI (GenAI)-toepassing van Google op basis van een Word-document dat ik had opgeladen. Ik hoor u denken: interessant, maar wat kan ik ermee? Ik gebruik vandaag deze podcast om bondig toe te lichten waar een van mijn keynotes over gaat. Wat als je de nieuwe toepassingen actief zou inzetten in je leerstrategie? Now we’re talking!
GenAI is niet weg te denken uit ons dagelijks leven, ook niet in de wereld van leren en ontwikkelen. AI zal onze job niet overnemen. Maar wacht nog even met het confettikanon. Iedereen weet dat rollen veranderen. Leerprofessionals zonder kennis van technologische vooruitgang en AI zullen op termijn de duimen moeten leggen voor hun collega’s die wél mee zijn. Hoe werkt dat?
Een futureproof leerprofessional concentreert zich meer op activiteiten waarin menselijke expertise doorslaggevend is. Volgens Barend Last, Ilona Boomsma en Jean-Luc Laval, auteurs van ‘Beter, leuker, sneller: optimaal ontwikkelen met generatieve AI’ (2024) verschuift de L&D-rol “van curator naar architect van leerervaringen, waarbij de nadruk ligt op transformatie en impact. We komen in een tijd waar de leerprofessional niet alleen facilitator is, maar ook innovator en bewaker van de human touch in het leerproces. De L&D-professional van de toekomst is ook een technologie-expert, data-analist, strategisch adviseur en verandermanager.”
De impact op jobinhoud en verwachtingen is niet te onderschatten. John Atwood (senior L&D-manager bij Google) vertelde me hoe het bedrijf deze transitie begeleidt. “Bij het integreren van nieuwe technologieën in het werk, volgt standaard een gesprek over de impact op rol en taken van de medewerker. Via een empathisch gesprek begeleiden we onze mensen in de verandering. We bespreken de impact op hun rol. We kiezen ervoor hier expliciet en op een humane manier over te communiceren en in dialoog helderheid te scheppen over performantie en leernoden”, zegt John Atwood.
Nieuwe toepassingen en updates vliegen ons om de oren. Welke mogelijkheden biedt technologie voor jouw leeraanpak? Daarover valt veel te vertellen. Onderstaande is een start.
1. Analyse van data
Technologie maakt het vandaag mogelijk om, zonder kennis van programmeren, een massa aan data te laten analyseren om je leerinterventie richting te geven. Heb je honderden lijnen data uit 360°-bevragingen of welzijnsenquêtes? Met een goed geformuleerde prompt leg je hiaten bloot of genereer je een Swot-analyse, aangevuld met suggesties.
Met een speech to text-toepassing capteer je vlot gesprekken met verschillende stakeholders. Via transcriptie verwerk je audio in een scherpe analyse. Speechtext, Hume, Whisper en zelfs Microsoft Word zijn enkele voorbeelden waar speech to text centraal staat. GenAI helpt je ook bij de transfer van leren en de analyse van je ROI.
2. Ontwerpen van leeroplossingen
In deze fase wordt AI je brainstormpartner. Leef je dankzij een slimme prompt in verschillende persona’s in. Dat vormt een goede basis om je ontwerp verder uit te werken. Juniors die een train the trainer-programma volgen, hebben immers niet hetzelfde nodig als seniors. Nog een voorbeeld. Heb je input nodig van een expert in je organisatie die amper tijd heeft voor jou? Creëer met AI al een eerste aanzet door in de huid van de expert te kruipen. Bespreek de uitkomst met de persoon in kwestie om aanpassingen te maken. Het bespaart je een hoop vergadertijd. Denk tot slot ook aan het ontwerpen van op maat gemaakte casestudies of rollenspellen. Of laat je materiaal doorlichten op inclusief taal- en beeldgebruik.
3. Leerinterventie en opvolging
Technologie vormt een interessante aanvulling op de menselijke kant van je interventie. Zo helpen VR-toepassingen bij ervaringsgericht leren door in te spelen op emoties. Ook chatbots nemen steeds vaker een rol op als persoonlijke coach door socratische vragen te stellen en verder in te pikken op je unieke antwoorden. Laat je argumenten bekritiseren door ChatGPT met als doel zwakke punten te detecteren. Leer bij door chain of thoughts prompting toe te passen op een complex vraagstuk. Dit is een techniek waarbij het denkproces stapsgewijs wordt uitgeschreven. In plaats van meteen het antwoord te geven, loodst het AI-systeem je stap voor stap door de redenering zodat je de logica ziet.
Oefen feedbackgesprekken met een slimme avatar (Mursion). Perfectioneer je uitspraak in een vreemde taal (Gliglish). Creëer een quiz op basis van je leerinhoud (MagicSchool) of ga, net zoals ik, aan de slag met audiomateriaal onder de vorm van podcasts om leerinhoud bij te brengen (NotebookLM). Chatbots en automatisch gegenereerde FAQ’s zijn maar enkele voorbeelden die je als performance support kan hanteren.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.