Privacyverklaring

“Alles voor de patiënt”

3 mei 2021
Tekst
Patrick Verhoest

Na twintig jaar gewerkt te hebben in de privésector, koos Els Urbanczyk zeer bewust voor de zorg. Na een periode van twee jaar als hr- & communicatiemanager trad ze toe tot het directiecomité van het Nationaal MS Centrum als directeur personeel & organisatie.

Omdat ze van bij het begin de vibe voelde, koos Els Urbanczyk voor het Nationaal MS Centrum : een warme hartelijk sfeer waar mensen elkaar kennen. Het ziekenhuis, dat intussen meer dan zestig jaar bestaat, werkte aan een veranderingstraject om nog meer centraal te werken binnen de multidisciplinaire aanpak waarin het al jaren vooruitstrevend is. De patiënten en de medewerkers zijn de twee pijlers waarop gebouwd wordt. Dat er een nieuwe functie gecreëerd werd binnen het directiecomité zegt genoeg over het belang van de opdracht. Het multidisciplinair werken bleef centraal staan, maar het organogram werd aangepast aan de nieuwe strategie, weet de directeur P&O. “Wij verkopen geen product. Het zijn de medewerkers die het verschil maken voor personen met MS. Ons centrum heeft als missie MS-patiënten mentaal en fysiek zo onafhankelijk mogelijk te krijgen en te houden. Wie bij ons komt, al dan niet ambulant, krijgt een multidisciplinair traject op maat. Daarvoor werken elke dag een 300-tal medewerkers interdisciplinair samen.”

Els Urbanczyk was nooit erg bewust bezig met carrièreplanning. De stappen in haar carrière overkwamen haar. Als iets goed aanvoelde en ze kon zich ontplooien en leren, ging ze ervoor. Haar vorige, internationale hr-functie bracht haar veel in vergaderzalen en vaak – te vaak – ging het over cijfers: “De missie waarvoor mijn werkgever nu staat, is zeer mensgericht en uiteraard zijn cijfers essentieel, alleen is de insteek verschillend. Meteen wist ik dat de warme organisatie in het ziekenhuis me zou bevallen.”

Trots uitstralen

De opdracht die Els Urbanczyk meekreeg, luidde de verdere transitie richting patiënt en medewerker mee te implementeren. Ze trof van bij haar start veel expertise, kennis en kunde aan, in een huis waar medewerkers te weinig trots zijn op wat ze doen en betekenen voor anderen. Die trots naar buiten uitstralen, is een deel van de opdracht. We zijn een expertisecentrum en dat mag geweten zijn. We zetten in op opleiding en ontwikkeling. Zelf volgde ik intussen de opleiding Human Capital Management bij Elke Van Hoof, omdat ook welzijn een belangrijk aspect is binnen de organisatie.”

De eerste 100

Tijdens haar eerste 100 dagen werd het ziekenhuis geconfronteerd met corona. De ziekte kon beperkt worden dankzij strenge maatregelen en een goede opvolging ervan door alle medewerkers. De crisis leidde tot meer thuiswerk, wat eerder nieuw is in de sector. Toch liep alles zeer vlot. Anderzijds verhoogde het samenhorigheidsgevoel. “Mensen werkten nog meer samen, sprongen in waar nodig en waren extreem flexibel. Iedereen blijft er ook vandaag nog voor gaan ondanks de coronamoeheid.”

Toekomst

De opdracht voor de directeur personeel & organisatie zal er een zijn van lange adem. De zorg in het algemeen staat voor grote uitdagingen. Een ervan is het vinden van verpleegkundigen. Op lange termijn wil Els meewerken aan de creatie van een werkplek waar welzijn een gedeelde verantwoordelijkheid is en samen met zelfleiderschap centraal staat. “Ook blijvend duurzaam leren hoort tot onze opdrachten. We zijn extreem bescheiden in de zorg en ook ons ziekenhuis mag wat meer op de voorgrond treden. Daarbij staat de patiënt altijd centraal. We gaan er allemaal voor!”