Privacyverklaring

Als kmo relevant blijven tijdens deze Coronacrisis

23 april 2020
Tekst
Partner Content

Van alle bedrijven die een negatieve impact ondervinden door de Coronacrisis zijn de kmo’s het zwaarst getroffen. De helft van de ondernemingen <10 medewerkers zag zijn omzet nu al met meer dan 50% dalen. Zij die (gedeeltelijk) open blijven worden geconfronteerd met diverse uitdagingen. Zo zijn er onder meer leveranciers die niet (tijdig) kunnen leveren, het koopgedrag van klanten is veranderd en heel wat medewerkers zijn angstig om het COVID-19 virus op te lopen. Uit cijfers van CLB Sociaal Secretariaat blijkt bovendien dat 58,45 % van de medewerkers die in aanmerking komen voor “tijdelijke werkloosheid Corona” hier gebruik van maakt. Dit komt neer op een totaal van 124.627 werkloosheidsdagen bij onze klanten. 11,43% van de bedienden zet dan weer het werk vanuit het thuisfront verder waar niet elk bedrijf op voorzien is.

Kmo’s hebben het moeilijk, zoveel is duidelijk. Maar wat kan je als kmo doen om in deze moeilijke tijden toch relevant te blijven en om er terug te staan als de crisis eenmaal achter de rug is? Het antwoord ligt misschien wel vervat in een citaat van Darwin: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.” Focus niet op de deuren die sluiten maar op de opportuniteiten die op je deurmat liggen. Vind je business opnieuw uit.

We lijsten graag enkele concrete tips en good practices op die jou als kmo kunnen inspireren:

Tip 1: breng in kaart waar je sterkte als organisatie ligt

Waarin onderscheid je jezelf ten opzicht van andere ondernemingen? Waarom kiezen klanten voor jouw product of dienst en waarom zouden ze dit vandaag nog steeds blijven doen? Is hetgeen je aanbiedt nog steeds relevant voor de beoogde doelgroep? Hoe kan je jouw product/dienst, ondanks de maatregelen nog tot bij de klant brengen? En hoe onderhoud je de relatie met je klanten?

Een bevraging bij deze klanten kan hiervoor de juiste inzichten bieden. Durf te vragen wat je klant nodig heeft of mist om zo de échte en niet de gepercipieerde uitdagingen aan te pakken. Brainstorm nadien met je team, hoe je hierop het beste antwoord kan bieden. Vervolgens ga je over tot actie.

Tip 2: bewandel nieuwe paden

Durf iets nieuws te proberen. Stap af van je vertrouwde aanpak, diensten of tools, doe inspiratie op via artikels, bekijk good practices van andere bedrijven en zet die eerste stap! De deuren sluiten? Bied je diensten en producten aan via webshop. Geen mogelijkheid om op korte termijn een webshop te voorzien? Gebruik telefoon, mail of social media. Denk bijvoorbeeld aan een boetiek die haar kleding op Instagram zet en klanten die via privébericht hun bestelling en leveringsadres doorgeven.

Ook onze divisie CLB Academy moest al haar opleidingen opschorten omwille van de maatregelen maar start deze week met de eerste interactieve webinars. Bij de reeds geplande opleidingen hebben we de ingeschreven deelnemers bevraagd of ze de opleiding als webinar zouden volgen of liever wilden wachten tot de maatregelen versoepeld werden.

Voorts werden er andere webinars ontwikkeld naar aanleiding van concrete behoeften van klanten zoals 'Help, onze organisatie werkt (weer) in Corona tijden! '. Bovendien zijn we volop bezig met de ontwikkeling van een ‘how to webinar’- webinar. We bieden hiermee concrete richtlijnen en een stappenplan aan andere ondernemingen die interesse hebben om hun dienstverlening uit te breiden met een digitaal luik.

Tip 3: ga anders communiceren

Welke boodschap wil jij vandaag in de markt zetten? Zorg ervoor dat je klanten weten dat je nog steeds voor hen klaarstaat, al dan niet met een aangepaste werking. Of laat hen weten wanneer of eventueel op welke manier ze (terug) bij jullie terecht kunnen voor jullie producten of diensten. Zo zorg je ervoor dat je de relatie met je klant warm houdt en deze het vertrouwen in je organisatie niet verliest. Doe dit op een originele manier en val op.

CLB Group koos ervoor om haar klanten op de hoogte te houden via mail, een Corona-pagina op de website en korte informatieve filmpjes op social media. Vooral deze laatste aanpak was nieuw voor ons als organisatie maar kon op heel wat positieve reactieve rekenen.

Vergeet in dit hele verhaal je medewerkers niet. Zij zijn je interne klanten en minstens zo belangrijk. Zij helpen je je business draaiende te houden. Stel jezelf dus exact dezelfde vragen vanuit werknemersstandpunt. Als je wilt weten wat er leeft op de werkvloer, dan kan een anonieme bevraging een goede manier zijn om hier achter te komen. Bedank hen bovendien regelmatig voor de geleverde inzet en steek hen een hart onder de riem, dit kan heel eenvoudig door een mailtje uit te sturen of een kleine traktatie te voorzien.

CLB Group | Care for Life and Business wil de norm zijn op gebied van klantgedreven
kmo-dienstverlening in Limburg, Vlaams-Brabant en de Kempen. www.clbgroup.be