Privacyverklaring

Anders en beter? Gen Z op de werkvloer.

15 januari 2025
Tekst
Elien Verheye

Nog maar net op de werkvloer verschenen en nu al een duidelijke impact. Gen Z laat er geen gras over groeien. Onze jongste generatie, die is opgegroeid in een wereld vol technologische connectiviteit, hecht vooral veel waarde aan flexibiliteit, welzijn en autonomie in hun professionele leven. Dit dwingt bedrijven dan ook om traditionele arbeidsvoorwaarden en werkculturen te herzien. Recruitment specialist Robert Walters deelde bij de start van 2025 enkele interessante cijfers over de transformatie die Gen Z teweegbrengt op de werkvloer. HRmagazine stak haar licht op bij onze jongste generatie.

Extralegale voordelen? Flexibiliteit op één.

Uit een recente enquête van Robert Walters blijkt dat Gen Z-professionals de volgende vijf voordelen het belangrijkste vinden in hun loopbaan:

  1. Extra verlofdagen en opties voor loopbaanonderbreking (71%)
  2. Bedrijfswagen (59%)
  3. Glijdende uren en thuiswerk (53%)
  4. Bonussen gebaseerd op persoonlijke prestaties (47%)
  5. Verzekeringspakket (41%)

Flexibiliteit en een goede work-lifebalance draagt onze jongste generatie duidelijk hoog in het vaandel. Zo ook Kaya Maas, masterstudente Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan Universiteit Antwerpen: “Ik vind het belangrijk dat mijn toekomstige werkgever bijvoorbeeld ADV-dagen voorziet voor haar werknemers. Zo kan je bovenop de wettelijke vakantiedagen een extra vrije dag inlassen voor noodgevallen of voor wanneer je echt een extra dag rust nodig hebt.”

De vraag is nu natuurlijk, hoe spelen bedrijven hierop in? “Organisaties erkennen dat flexibele werkopties en aantrekkelijke extralegale voordelen essentieel zijn om jong talent aan te trekken en te behouden”, klinkt het bij Asia Skifati associate director bij Robert Walters. “Zo zal 83% van hen in 2025 hetzelfde aantal thuiswerkdagen blijven aanbieden. Daarnaast zal er ook worden ingezet op het vernieuwen van extralegale voordelen zodat deze beter afgestemd zijn op de wensen van pas afgestudeerden, bijvoorbeeld door het aanbieden van keuzepakketten.”

Kim Bosmans, masterstudente notariaat aan Universiteit Gent vindt vooral een verzekeringspakket een mooie troef: “Binnenkort zal ik me voor het eerst navigeren in het werkleven en het zou fijn zijn als formaliteiten, zoals het aangaan van de juiste verzekeringen, opgenomen worden door het notariskantoor waar ik kom te werken.”

De voorkeur van Gilberte De Smet, masterstudente International Management and Strategie aan de Vlerick Business School, gaat uit naar een cafetariaplan. “De vrijheid om zelf te kiezen hoe een additioneel element van mijn verloning wordt verdeeld, vind ik zeer aantrekkelijk.”

Gen Z en hun ambities: neen tegen traditionele managementrollen

Ondanks hun ambitie om impact te maken, voelt een groot deel van Gen Z zich niet aangetrokken tot de traditionele managementrollen. Zo geeft 42% van Gen Z-professionals aan liever geen middle manager te worden. De reden hiervoor is duidelijk: te veel stress in verhouding tot de beloning. In plaats van vast te zitten in een grote managementrol, verkiest Gen Z dynamiek en gaan ze liever voor rollen waarin ze hun skills kunnen verbeteren en meer autonomie hebben.

“Voor mij is het gevoel dat mijn job betekenis aan mijn leven geeft veel belangrijker dan het financiële plaatje. Ik heb gemerkt dat dit belangrijker is voor mijn motivatie en welzijn dan mijn loon of de bonussen die erbij komen kijken”, vertelt Friedrich Weishaupt, masterstudent International Politics aan de KU Leuven.

Duidelijke wensen die bedrijven zo efficiënt mogelijk proberen te implementeren. "De traditionele carrièreladder maakt stilaan plaats voor meer dynamische groeipaden die beter aansluiten bij de wensen van ons jong talent”, merkt Asia Skifati op. “Het zijn dan ook vooral teamgerichte of vlakke structuren die samenwerking stimuleren en werknemers meer zeggenschap geven over hun werk. Dit zorgt eveneens voor ruimte tot persoonlijke groei, ook op de werkvloer.”

Communicatie? Dat is digitaal en direct!

Communicatie speelt een sleutelrol in de werkervaring van Gen Z. Opgroeien in een wereld vol technologische nieuwigheden vormt dan ook je voorkeur in communicatiemiddelen: uit het onderzoek van Robert Walters blijkt dat 59% van Gen Z e-mail en chat verkiest boven bellen en 50% voelt zich zelfs ongemakkelijk bij professionele telefoongesprekken.

“Bellen vermijd ik het liefst, je weet nooit zeker of je iemand op een goed moment belt en dat kan wel wat stress opleveren”, zegt Beatrice Verfaillie, masterstudente Engelse Taal- en Letterkunde aan de UGent. “Als face-to-facecommunicatie niet mogelijk is, kies ik het liefst voor e-mail. Het nadeel hiervan is wel dat antwoord soms wat op zich laat wachten en dat je voor bijkomende vragen opnieuw moet mailen.”

Digitale communicatie op de werkvloer is natuurlijk niet nieuw, apps zoals Microsoft Teams en WhatsApp worden de laatste jaren steeds vaker ingezet als primaire communicatiemiddelen, ook op kantoor. Ze bieden een snelle en informele manier van contact die bovendien goed aansluit bij de voorkeuren van jongere werknemers.

Lobke Van Cutsem, studente Maatschappelijk Werk aan de Arteveldehogeschool Gent, verkiest ook het informele boven het formele: “Mijn voorkeur in communicatiestijl leunt vooral naar schriftelijke informele communicatie. Dit komt naar mijn mening persoonlijker over dan een formele mail.”

Hoewel Gen Z dit misschien liever anders had gezien, zal bellen nog een centraal deel uitmaken van de hedendaagse bedrijfscultuur. Meer zelfs, videocalls winnen meer en meer aan belang. Veel bedrijven bieden daarom communicatietrainingen aan om ervoor te zorgen dat werknemers effectief en professioneel leren communiceren via alle beschikbare kanalen.

De toekomst van het bedrijfsleven volgens Gen Z

Ondanks hun relatief korte aanwezigheid op de werkvloer brengt Gen Z nu al frisse perspectieven en unieke prioriteiten met zich mee die bedrijven uitdagen om hun arbeidsvoorwaarden en werkcultuur te heroverwegen.

Kim Bosmans, masterstudente notariaat, merkt zelf ook op dat bedrijven zich volop proberen te richten op jonge, potentiële werknemers: “Ik merk dat de werkgevers waar ik binnenkort potentieel zal starten, heel hard inspelen op de vragen van werkzoekenden van mijn leeftijd om het werk aantrekkelijker te maken. De kantoren merken op dat ze anders weinig kandidaten mogen verwelkomen.”

Het is dus duidelijk dat de organisaties die tijdig inspelen op de trends niet alleen bouwen aan een aantrekkelijke werkomgeving voor Gen Z, maar ook de basis leggen voor een toekomstbestendige werkcultuur. “Met de juiste aanpassingen kunnen bedrijven talent aantrekken, motiveren én behouden, nu en in de generaties die volgen", besluit Asia Skifati.