Privacyverklaring

Bevoy maakt van welzijn een structureel onderdeel van je bedrijfscultuur

9 april 2025
Tekst
Elien Verheye
Beeld
Lothar De Keyne

Retentie, werkgeluk en mentaal welzijn staan hoog op de bedrijfsagenda. Het Belgische technologiebedrijf Bevoy  - de afkorting van Best Version of Yourself  - is op een missie om welzijn structureel te verankeren in organisaties. Oprichter Lothar De Keyne vertelt over hun unieke aanpak en de kracht van digitale en menselijke verbinding.

Van ondernemer naar welzijnspionier

Lothar is geen onbekende in het ondernemerslandschap. Na ervaringen in onder andere de verhuur- en zonne-energiesector, besloot hij vijf jaar geleden het roer om te gooien en zich volledig toe te leggen op welzijn op het werk. “We zagen dat welzijn vaak een bijzaak is in bedrijven. Begrijpelijk, want de focus ligt op sales en operations. Maar net welzijn bepaalt of medewerkers gemotiveerd blijven, productief zijn en niet uitvallen”, vertelt Lothar.

Digitale brug naar welzijn

Bevoy biedt een all-in-one platform dat fysieke en mentale gezondheid op het werk op een speelse manier stimuleert. Via challenges, korte bevragingen, wekelijkse content en events worden medewerkers geprikkeld om actief met hun welzijn aan de slag te gaan. Denk aan stap- en fietsuitdagingen, leerbites over slaap, voeding of stress, en zelfs een anoniem meldpunt en ideeënbox.

Gamification speelt hier een belangrijke rol, medewerkers verzamelen ‘Lifecoins’ door actief deel te nemen. Later kunnen ze de coins inruilen voor beloningen zoals cadeaubonnen of donaties aan goede doelen. “Het reward-systeem heeft een grote impact”, zegt Lothar. “Vooral als bedrijven eigen, betekenisvolle beloningen toevoegen - dat maakt het persoonlijk en krachtig.”

Een hybride aanpak

Wat Bevoy onderscheidt, is de bewuste combinatie van digitale tools met fysieke partnerschappen. De applicatie staat niet op zichzelf, maar wordt versterkt door workshops, keynotes en teambuildings die via het platform verlengd worden met opvolgacties, content en to-do’s. “Zo blijft de impact van een fysiek event levend, ook weken nadien”, legt Lothar uit.

Beveiliging en vertrouwen zijn essentieel. De bevraging binnen de app zijn volledig anoniem, leaderboards zijn naamloos en filteren is pas mogelijk vanaf tien medewerkers per groep. “We werken met privacy-by-design’”, legt Lothar uit. Daarnaast wordt elk bedrijfsportaal op maat ingericht, met enkel de features die relevant zijn voor de organisatie. Medewerkers kunnen zelf kiezen aan welke onderdelen ze deelnemen, wat zorgt voor een persoonlijke en laagdrempelige ervaring.

De toekomst, slim en verbonden

Wat brengt de toekomst? Volgens De Keyne wordt welzijn op het werk steeds slimmer en persoonlijker. “We gaan richting applicaties die feilloos aanvoelen wat jij als medewerker nodig hebt, én die inzichten geven over zaken als ziekteverzuim, betrokkenheid en retentie.” Ook de integratie met andere bedrijfssoftware – denk aan e-mail, hr-tools of Microsoft Teams – wordt cruciaal. “Alles moet vlot met elkaar praten om écht inzichten te genereren.”

Internationaal en impactvol

Bevoy is intussen actief in meerdere talen en landen en werkt samen met partners als Golazo Energy. Toch blijft de missie helder: welzijn op het werk toegankelijk en geïntegreerd maken. “Bedrijven moeten zich kunnen focussen op hun kernactiviteit”, besluit Lothar. “Voor welzijn zijn er partners als wij die helpen om dat écht duurzaam te maken.”