Privacyverklaring

"Bij duurzaam ondernemen kan ook de moeilijke weg tot winstgevendheid leiden"

1 januari 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Sthep is een uniek dienstenchequebedrijf uit Noord-Limburg, met vestigingen in Peer en Bocholt. Afgevaardigd bestuurder Wendy Janssen hanteert een ambitieus traject van loopbaancoaching. Ze kreeg er de Liantis Award 2019 voor. 

Sthep is geen grote commerciële organisatie en is ontstaan vanuit de sociale economie. Toen Wendy Janssen werd aangesteld als algemeen directeur verkende ze de markt. Ze zag er heel wat laaggeschoolde arbeiders, die nood hadden aan een duidelijke structuur. Janssen koos voor een duurzaam beleid in een sector die gekenmerkt werd door een hoge afwezigheidsgraad en wat ze noemt een vrijheid-blijheidmentaliteit. “We willen een kwalitatief aanbod verstrekken aan werknemers – huishoudhulpen - die op een niet-gecontroleerde werkplaats vertoeven, bij gezinnen waar vaak niemand thuis is. Dan moet een strak kader worden gecreëerd, waar collega’s heel goed weten welke hun rechten en plichten zijn en in welk spel ze meespelen. Geborgenheid is het gevoel dat ik bij hen wil nastreven.”

Jobcoaches
Vanaf de start opteerde Wendy Janssen voor een aanpak op maat.
Ze stelde professionele jobcoaches aan die de spilfiguur vormen tussen een team van huishoudhulpen en hun klanten. Het maken van de juiste matches is belangrijk voor het succes van de tewerkstelling en de klantentevredenheid.
Jobcoaches staan in voor de aanwerving, de opleiding en begeleiding. Ze bieden ook een luisterend oor als het wat moeilijk gaat, zowel op het werk als privé. Ze gaan samen als gelijken met hun huishoudhulp op pad. De jobcoach volgt het volledige traject van de huishoudhulpen en dat leidt tot snelle ingrepen, waar nodig en vooral tot duurzame tewerkstelling, weet de afgevaardigd bestuurder. “Omdat de jobcoach ook de contacten met de klant verzorgt, is er een heel duidelijke communicatie tussen de drie partijen. Dat leidt eveneens tot een hoge klantentevredenheid.”

Jobcoaches begeleiden tussen de dertig en de zeventig huishoudhulpen. Het aantal verschilt in functie van de ervaring van de te begeleiden werknemers. Kwaliteit primeert op kwantiteit. De jobcoaches bezoeken elk gezin vooraf, zodat de wensen en de noden afgestemd kunnen worden voor zowel de werknemer als het gezin. Een degelijke kwaliteit, continuïteit, maar ook oog voor de eigenheid van de gezinnen wordt steeds gegarandeerd. ”

Het verschil maken
Deze duidelijk structuur leidt tot jobs op maat evenals hoge betrokkenheid en zorgt ervoor dat de organisatie vlot draait. Toch belemmert deze manier van werken de groei van Sthep. Wendy Janssen verduidelijkt: “Bovenstaand verhaal toont aan dat we zeer arbeidsintensief te werk gaan. Iedereen wordt degelijk begeleid vanaf het eerste sollicitatiemoment. We hanteren een diepgaande opstartprocedure. Maar gezien medewerkers lang bij ons aan de slag blijven, kunnen we dat vandaag financieel aan en zijn we winstgevend. Samen maken we het verschil. Mensen in de streek beginnen bewust voor Sthep te kiezen voor wat we zijn. De werknemers stellen vast dat ze goed zitten bij ons als ze ‘alles’ vergelijken.” Sthep toont aan dat het weliswaar een heel moeilijke weg is ingeslagen, maar dat ook die aanpak – met duurzaam ondernemen als basis – tot positieve resultaten kan leiden.