Chatbot voor sociaaljuridisch advies

17 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Chatbot voor sociaaljuridisch advies

De chatbot doet ook zijn intrede in de wereld van het sociaaljuridisch advies. Claeys & Engels lanceerde een chatbot voor vragen over de komende sociale verkiezingen.

U kunt er mee in dialoog via www.socialelections.be voor vragen naar aanleiding van de volgende sociale verkiezingen. Hij biedt basisinformatie. Als u één thema selecteert uit een menu, geeft de chatbot in gespreksvorm informatie.

Zelf vragen stellen kan ook, want dankzij natural language processing kan de geautomatiseerde gesprekspartner in principe gesproken taal begrijpen en een gepast antwoord formuleren. Een kleine test leert dat dat niet altijd vlot verloopt.

Als de chatbot het antwoord op uw vraag niet kent, krijgt de gebruiker wel een overzicht van de verschillende thema's, zodat hij alsnog een antwoord kan vinden op de vraag.

De technologie werd ontwikkeld door lawren.io, een Belgische legaltechstartup die zich specialiseert in de ontwikkeling van juridische chatbots.

Binnenkort komt er ook een chatbot voor ontslagvragen op www.opzegging.be.