Privacyverklaring

CO2-uitstoot snel en drastisch verminderen

1 juli 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Umicore biedt zijn Belgische kaderleden vanaf dit jaar enkel nog geëlektrificeerde wagens aan. Michaël De Meyer, compensation & benefits project manager geeft uitleg bij het initiatief.

Ter gelegenheid van de voorstelling van de nieuwe Audi Q5 S tronic legde HRmagazine zijn oor te luisteren bij Michaël De Meyer. Als compensation & benefits project manager staat hij mee aan de wieg van de nieuwe mobility & company car policy van Umicore: “Dat was een van de projecten waaraan we het voorbije jaar met ons comp&ben-team energie en tijd spendeerden.” Umicore biedt vanaf dit jaar enkel nog geëlektrificeerde wagens aan binnen zijn wagenpark. Er werd gestart met België, het grootste bedrijfswagenpark van Umicore.

Duurzaamheid
Als leider in duurzaamheid wil Umicore het goede voorbeeld geven. De CO2-uitstoot van het bedrijfswagenpark snel en drastisch verminderen, hoort daarbij. Michaël De Meyer rijdt zelf ook met een plug-in hybride wagen. Als vader van twee jonge kinderen wou hij een praktische en comfortabele wagen met voldoende elektrisch rijbereik. De reële actieradius van vijftig kilometer volstaat om hem dagelijks naar het werk te brengen: “Ik gebruik de wagen bijna altijd voor het woon-werkverkeer. Ik woon op een plaats waar het openbaar vervoer niet goed ontsloten is en moet geregeld naar andere sites, waar het ook niet voor iedereen voor de hand ligt om het openbaar vervoer te nemen. Het gebruik van de wagen is voor onze medewerkers nog altijd een belangrijk onderdeel van hun mobiliteitsgedrag.”

Overgang
Umicore werkt al langer aan duurzame mobiliteit. Het bedrijf biedt sinds 2017 leasefietsen aan als alternatief voor de klassieke wagen. Van de 3.200 medewerkers in ons land kozen er al een duizendtal voor zo’n fiets. Ook dat heeft te maken met het beperkte openbaar vervoer nabij de sites. Nu zet Umicore verder in op het vergroenen van het wagenpark. Kaderleden die geen bedrijfswagen willen, krijgen in ruil een compensatie in de vorm van brutoloon. De tweede pijler houdt in dat Umicore alleen nog geëlektrificeerde wagens aanbiedt. “Gedurende een overgangsperiode zijn dat zowel plug-in hybride als elektrische wagens, maar de ambitie is om vanaf 2022 alleen nog volledig elektrische wagens toe te laten in onze vloot.” Ten slotte blijft Umicore het gebruik van het openbaar vervoer promoten en ondersteunen. “Onze uitdaging in mobiliteit is ervoor te zorgen dat we naast de bedrijfswagen ook goede alternatieven bieden. Ondertussen streven we voor de bedrijfswagen zelf naar een waarde van nul gram als CO2-emissie.”

Betaalbaarheid
Het comp&ben-team kreeg de opdracht een nieuwe car policy te lanceren, die naar een volledig elektrisch wagenpark leidt. “We onderzochten meteen ook hoe we - naast de elektrificatie - volop konden inzetten op de laadinfrastructuur op de sites van het bedrijf, bij onze medewerkers thuis en onderweg. Dat dit mogelijk is binnen eenzelfde total cost of ownership (TCO) heeft te maken met de gunstige fiscale maatregelen die vandaag van toepassing zijn voor plug-in hybrides en elektrische wagens. Zonder die maatregelen zou ofwel de kost verhogen, ofwel de impact op het aanbod aan bedrijfswagens veel groter zijn. Dan zou dit voorstel zeer moeilijk te verkopen zijn geweest.”

TCO in plaats van budget
Voor de medewerkers veranderde er een en ander. Voordien had iedereen een budget om een wagen naar eigen voorkeur te configureren. Michaël De Meyer: “Het was geen echte TCO en geen echt leasebudget. We zijn ervan afgestapt. We bieden vandaag alleen vooraf gedefinieerde en geconfigureerde bedrijfswagens aan. Het betreft een zevental merken, die we zelf hebben weerhouden. We proberen te voorzien in een divers aanbod. Doordat de medewerkers alleen nog de kleur en niet de opties kiezen, behouden wij de controle over de totale TCO.”

Weerstand
Umicore lichtte de nieuwe strategie toe via roadshows. Michaël De Meyer ondervond er enige weerstand. Er waren een aantal believers omdat de duurzame aanpak van het bedrijf bij velen in het DNA zit. Toch was niet iedereen met de beslissing opgezet. “Heel wat argumenten gaan over het beperkte aanbod en de laadmogelijkheden, zodat je bijvoorbeeld niet in één ruk op vakantie naar pakweg Zuid-Frankrijk kan rijden. Ondanks deze veel gehoorde uitdagingen, zie ik niet veel struikelblokken.” Als werkgever wil Umicore katalysator zijn. “We bieden een mooi gamma aan plug-in hybride en elektrische wagens, die medewerkers thuis en op het werk kunnen opladen. In plaats van een tankkaart, krijgen onze kaderleden een laadpas. Zo lossen we meer dan 95 procent van de laadbehoeften op. We hebben niet ingeboet op de kwaliteit van de wagens. Natuurlijk hielp het dat we bij het ontwerpen van deze nieuwe aanpak binnen eenzelfde TCO konden blijven. Ik ben blij dat we deze moeilijke keuze gemaakt hebben. Al is het verhaal niet voor alle collega’s even evident, ze begrijpen de filosofie erachter.”