Privacyverklaring

Colruyt Group schakelt tijdelijk werklozen van andere bedrijven in

15 april 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Colruyt Group heeft tijdens de crisis snel veel tijdelijke werknemers nodig. De retailer schakelt nu ook tijdelijk werkloze medewerkers van andere bedrijven in. Randstad en Ellen De Braekeleer van Colruyt werkten aan een vlotte procedure en schakelen nu al mensen in van Decathlon.

Colruyt Group heeft sinds de coronacrisis snel veel meer tijdelijke werknemers nodig, zowel in de supermarkten als in de productie. In een eerste fase vond Colruyt voldoende helpende handen dankzij interne solidariteit, zegt Ellen De Braekeleer, head of department recruitment, selection & orientation bij Colruyt Group. “Medewerkers uit onze non-food winkelformules die tijdelijk werkloos dreigden te worden, zijn voor de food winkelformules aan de slag gegaan. Daarnaast deden we een beroep op jobstudenten en op uitzendkrachten die ons via Randstad kwamen versterken.”

Decathlon

Toen de overheid bijkomende maatregelen nam om de veiligheid in de supermarkten te garanderen, bracht dat nieuwe taken met zich mee, zoals het ontsmetten van karren. “We zagen in Duitsland hoe werknemers van McDonald’s bij Aldi aan de slag gingen”, vertelt Ellen De Braekeleer. “Dat bleek ook bij ons mogelijk en Colruyt deed een oproep via LinkedIn.”

In de praktijk geven bedrijven met personeel dat technisch werkloos is, een lijst door van geïnteresseerde werknemers. Randstad verwerkt die administratief en zorgt ervoor dat de gedetacheerde werknemers als uitzendkracht bij Colruyt Group aan de slag gaan. Een van de eerste reacties kwam van Decathlon, dat zestig mensen wou inschakelen. “Op die manier creëren we voor alle betrokkenen een win”, legt Ellen De Braekeleer uit. “Decathlon vindt een oplossing voor werknemers die tijdelijk werkloos zijn, Colruyt Group verhoogt zijn instroom aan nieuwe werknemers en ook Randstad kon mensen uit de tijdelijke werkloosheid halen om dit systeem administratief te begeleiden.”

De eerste ervaring leerde Colruyt Group en Randstad ook wat nodig is om sneller te schakelen. Zo wordt momenteel bekeken hoe kandidaten voor tijdelijke functies sneller aan de slag kunnen door een procedure waarbij kandidaten wordt voorgesteld te ruilen voor een systeem van plaatsing.

In geen tijd naar 400 extra mensen

Hoe groot de nood bij Colruyt Group exact is of zal worden, is momenteel koffiedik kijken. De scenario’s kunnen zeer plots veranderen wanneer bijvoorbeeld non-food medewerkers terug aan de slag zouden kunnen in hun eigen winkelformule. “Voor logistiek en productie was het tekort al weggewerkt, maar voor onze verkoopfilialen had Colruyt Group 400 extra mensen nodig”, maakt Ellen De Braekeleer het concreet. “De helft daarvan hebben we al gevonden en tegen 21 april willen we ook daar weer op schema zitten. De huidige golf hebben we goed overleefd. Nu is het afwachten wat de volgende golf brengt. Die golf kan er snel zijn, als bijvoorbeeld de huidige jobstudenten niet meer komen na de paasvakantie als de lessen –al dan niet online- opnieuw van start gaan of wanneer mensen door een verandering in werkvolume plots kunnen terugkeren naar hun eigen bedrijf. Bijschakelen en zoeken naar nieuwe instroom zal voor Colruyt Group nog wel even hard nodig blijven.”

Bron: LinkedIn en Randstad