Continu luisteren voor een datagedreven welzijnsbeleid

24 mei 2022
Beeld
BDO
Continu luisteren voor een datagedreven welzijnsbeleid

BDO stopt zijn jaarlijkse welzijns- en engagementsenquêtes en luistert voortaan via een digitaal platform permanent naar de 850 medewerkers. Zo weet de aviesorganisatie altijd hoe de medewerkers zich voelen en of de initiatieven voor werkgeluk echt effect hebben.

Via het digitaal platform van de Gentse start-up Wenite antwoorden werknemers op gerichte, maar eenvoudige vragen. Hoe betrokken voel je je bij de bedrijfsstrategie? Heb je voldoende afwisseling in je werk? Kan je jezelf zijn in je team? Heb je voldoende inspraak en kan je jezelf ontwikkelen? Durf je zeggen wat je nodig hebt? Heb je goed geslapen? Heb je voldoende fysieke activiteit gehad? Deze en nog veel andere vragen beantwoorden de medewerkers van BDO op regelmatige basis via hun individuele account op het platform van Wenite. De samenwerking kadert in een hr-beleid dat het individueel werkgeluk van de medewerkers wil verhogen.

“Je kan het vergelijken met een persoonlijke en digitale wellbeing-hub in je broekzak. Het beantwoorden van de vragen duurt maximum 1 minuut,” zo zegt Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Manager bij BDO België (foto): “Dat hebben we bewust gekozen om de motivatie zo hoog mogelijk te houden. Omdat we wel enkele keren per maand polsen, krijgen we een veel beter zicht op het welzijn van onze mensen dan wanneer je slechts één keer per jaar een onderzoek zou afnemen. Tegelijk verwerven onze medewerkers een beter zelfinzicht.”

Wat is ‘welzijn’?

BDO definieert ‘welzijn’ erg breed. Het gaat niet louter om genoeg beweging en voldoende nachtrust. Ook de relatie met het management en de zelfontplooiing van de medewerkers worden minutieus in kaart gebracht.

Op basis van zelflerende algoritmes gaat het laagdrempelige platform van Wenite vervolgens extra vragen voorleggen en proactief oplossingen voorstellen aan de gebruiker. Dat kan gaan van het aanbieden van specifieke blogs of video’s, tot een gratis follow-up bij een externe psycholoog. Iemand die bijvoorbeeld kampt met slaaptekort, krijgt tips aangereikt voor een betere nachtrust. De medewerkers krijgen zowel de welzijnsinformatie als de oplossingen in hun persoonlijk dashboard, waardoor hun zelfinzicht vergroot.

Dit gebeurt zonder tussenkomst van BDO. Medewerkers kunnen vervolgens op basis van een menukaart zelf hun eigen traject uitstippelen. Een traject - op basis van data - dat concreet en meetbaar is, zowel voor de werkgever als voor de medewerker. De feedback met de leidinggevende verloopt in twee richtingen.

Tegelijk werkt het platform met incentives om de medewerking van de gebruikers te stimuleren. Hoe vaker ze deelnemen, hoe meer punten ze verzamelen. Die punten kunnen ze op de marktplaats van het platform omruilen voor echte producten of diensten, bijvoorbeeld kortingen op Moonbird (toestel voor ademhalingsoefeningen), bij JustBite (leverancier van gezonde snacks voor op het werk) of bij Mealhero (leverancier van gezonde maaltijdboxen). Het aanbod op de marktplaats gaat de komende weken en maanden nog verder uitbreiden, klinkt het bij BDO.

Data maken komaf met buikgevoel

Veel werkgevers hebben vandaag weinig relevante data van hoe medewerkers zich echt voelen en wat bedrijven of organisaties goed doen en wat ze beter zouden kunnen doen. Na zes maanden zijn veel data immers niet meer up-to-date om er nog waardevolle inzichten uit te halen. Beslissingen nemen op buikgevoel neemt dan de overhand. Om op een structurele manier verder te kunnen bouwen aan een goede werkomgeving werkt BDO voortaan samen met Wenite, een start-up uit Gent die twee jaar geleden werd opgericht door Jasper Dezwaef en Robin Vannieuwenhuijse.

“Toen we zelf nog in een groot bedrijf werkten zagen we frustraties, zowel bij de medewerkers als bij het management,” zo zegt Jasper Dezwaef, medestichter van Wenite: “De medewerkers hadden het gevoel dat er geen rekening werd gehouden met de input die zij gaven bij het jaarlijkse wellbeing onderzoek. En het management was gefrustreerd omdat het geen tools had om het welzijn te meten.”

Data

Werken op basis van geobjectiveerde data is sinds de coronacrisis nog veel belangrijker geworden. Want nu het hybride werken in veel bedrijven de norm is, vervaagt de grens tussen werk en privé. ‘welzijn op het werk’ en ‘welzijn thuis’ vloeien in elkaar over. Dat maakt het voor de werkgever extra moeilijk om te weten wat er leeft op de werkvloer.

“Een platform dat permanent de pols voelt en real time objectieve informatie biedt, vormt een onmisbare hefboom voor ons wellbeingbeleid. We willen onze medewerkers te allen tijde ondersteunen, ongeacht of de oorzaak van het probleem met het werk of met de privésituatie te maken heeft,” zo zegt Elke Verstraeten.

Platform conform alle GDPR-regels

Het platform is naar verluidt volledig conform alle GDPR-wetgeving. Alle data worden strikt vertrouwelijk behandeld. Zo krijgen de gebruikers elk individueel inzicht in hun eigen persoonlijke gegevens, maar BDO krijgt enkel toegang tot de geaggregeerde groepsinzichten en kan enkel tot op teamniveau trends detecteren. Maar ook dat is al een hele stap voorwaarts.

BDO sluit niet uit op termijn evoluties te kunnen voorspellen op basis van de geanonimiseerde data. Als een bepaalde groep zich wat meer zorgen maakt over de financiële situatie, of een algemeen gevoel van stress heeft, kan BDO voor die specifieke teams aparte initiatieven opzetten.