Cronos Groep neemt hr-tech-onderneming Kazi over

1 september 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Nisran Azouaghe
Cronos Groep neemt hr-tech-onderneming Kazi over

De Cronos Groep deelt mee dat hij de hr-tech-onderneming Kazi overneemt. De gevalideerde technologie van Kazi moet niet enkel iemands competenties, maar vooral ook dieperliggende verwachtingen over jobs bespreekbaar maken.

De Cronos Groep (1991) is een it- en hr-dienstverlener. Hij telt 7000 medewerkers en haalde naar eigen zeggen een geconsolideerde omzet van 768 miljoen (2019) via 5000 klanten in de Benelux.

Job en missie

Kazi is een hr-tech-onderneming met een 85 hr-consultants erachter. De naam in het Swahili staat voor zowel job en missie. Kazi gaat er vanuit dat bedrijven er relatief goed in slagen om hard skills in kaart te brengen, maar veel minder in wat mensen écht willen in hun job, laat staan hoe dat verschilt van vandaag op morgen. Kazi helpt bedrijven om net die soft-skills en verwachtingen in kaart te brengen. “Ik droom van de arbeidsmarkt van de toekomst, zonder zogenaamde mismatches tussen talent en job en vice versa,” aldus Lenny Benaïcha, Chief Growth Officer bij Kazi (rechts op de foto).

Dat doet ook stichter Nikolaas Bellens (links op de foto), die toelicht hoe het allemaal begon: “Toen ik in mijn job als werknemer een burn-out kreeg, kon ik maar niet vatten waarom mijn verwachtingen als talent ten opzichte van de job zodanig ver uit elkaar lagen.” Bellens vroeg zich af of een algoritme geen jobs zou kunnen zoeken, vertrekkende vanuit wat je wil, niet zozeer vanuit wat je kan. “Met dat idee heb ik Kazi opgericht.” Kazi stelt talent enerzijds, en talent professionals en hun managers anderzijds in staat stellen om over de belangrijkste job-inhoudelijke rolverwachtingen in gesprek te gaan. De combinatie van het wetenschappelijk onderbouwde algoritme en taal vormen vandaag mede het fundament voor de Kazi SaaS toepassingen en API.»

Kazi is wetenschappelijk gevalideerd door het psychodiagnostisch centrum van Thomas More (KU Leuven associatie).