Janssen Pharmaceutica volgt zichzelf op als aantrekkelijkste werkgever van het voorbije decennium. Baggergroep DEME is voor het grote publiek de aantrekkelijkste werkgever voor 2020.
Dat zijn een paar conclusies (later meer) uit de twintigste editie van het jaarlijkse onderzoek van Randstad naar de aantrekkelijkste werkgevers. Voor dit jaar komt baggerbedrijf DEME dus als aantrekkelijkste privéwerkgever uit de bevraging van 12.000 Belgen. De top tien voor 2020 is de volgende:
DEME (58,3%) is dus de meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije jaar, voor Mediahuis (49,7%) en Janssen Pharmaceutica (48,6%).
De twintig aantrekkelijkste bedrijven voor het decennium 2011 tot 2020 zijn
De top van de rangschikking verschilt weinig met die van 2010, zo duidt onderzoeker Jan Denys. Toch wijst hij op vier nieuwe bedrijven in de top tien: baggeraar DEME (zesde plaats), uitgever Mediahuis (achtste plaats), luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines (negende plaats) en farmaciebedrijf UCB (tiende plaats). Liefst zeven van de tien topbedrijven zijn Belgisch of van Belgische oorsprong. Tien jaar geleden waren dat er maar drie.
Janssen Pharmaceutica haalt het over het voorbije decennium op GlaxoSmithKline en baggeraar Jan De Nul. De farmaceuticagigant uit de Kempen is het enige bedrijf dat twintig jaar ononderbroken in de top tien staat. Vijf keer was het ook de meest aantrekkelijke werkgever. Pfizer en de VRT vervolledigen de top vijf van het decennium.
De winnaar komt ook uit de populairste sector. De farmaceutische sector is weer de aantrekkelijkste sector van de voorbije tien jaar.
Naast de klassieke sectoren neemt het researchteam van Randstad ook een aparte categorie onder de loep, namelijk die van de disruptive brands (Google, Apple, Facebook ...). Die disruptive brands zijn minder aantrekkelijk dan vier jaar geleden. Net als in 2016 is Google de aantrekkelijksste disruptive brand. Google haalt het van Microsoft en Apple. In vergelijking met vier jaar geleden liggen hun scores wel een stuk lager. Google levert tien procentpunt in (van 61 naar 51%), Microsoft vijf (van 54 naar 49%) en Apple zes (van 55 naar 49%). Ook Facebook moet flink wat punten inleveren (van 48 naar 38%).
“Het ziet ernaar uit dat de staat van genade voor deze bedrijven voorbij is. Dat sommige van deze bedrijven maatschappelijk onder vuur hebben gelegen, heeft wellicht een rol gespeeld”, zo analyseert Jan Denys (Randstad). “Dit neemt niet weg dat hun scores nog altijd hoog tot zeer hoog liggen.”
De top 10 van de aantrekkelijkste disruptive brands (scores 2020 én 2016)
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.