De toekomst van premium-mobiliteit ontdek je hier

18 april 2022
Tekst
PARTNER CONTENT
De toekomst van premium-mobiliteit ontdek je hier

Hoe de premiumwagen er over enkele jaren uitziet, is een interessante vraag. Zeker aangezien alles razendsnel verandert in deze tijden van digitalisering en elektrificatie. Audi speelt hierin een voortrekkersrol. De Audi van morgen wordt geen traditionele auto, maar een ‘belevingsruimte met een digitaal ecosysteem.

Technologische voorsprong heeft altijd in het DNA van Audi gezeten. Een belangrijke troef, want het mag duidelijk zijn dat innovatie vandaag (en in de toekomst) belangrijker is dan ooit. Shaping the future, dat is dan ook het doel van Audi. De toekomst vorm geven. Om die toekomstvisie kracht bij te zetten, creëerde designdirecteur Marc Lichte samen met zijn team drie opmerkelijke prototypes: de Audi skysphere concept (een roadster), de grandsphere concept (een luxueuze reisberline) en de urbansphere concept (een futuristische stadswagen die Audi binnenkort onthult).

Innovatief trio

Dit trio rijdt grotendeels autonoom en volledig elektrisch. In de ontwerpfase ging veel aandacht naar het digitaal geconnecteerde interieur. Kijk naar de grandsphere concept en je ziet geen stuurwiel of klassieke schermen. Het stuur verschijnt pas van achter een houten paneel wanneer je het nodig hebt.

Alle rij-info zie je als projectie op de houten oppervlakken onder de voorruit. Apps neem je moeiteloos mee in de auto. Een video die je op een tablet thuis aan het streamen was, speelt automatisch voort in het interieur. Of je bekijkt het nieuwsbericht dat je aan het lezen was voor je instapte. ‘Het is de eerste auto die we echt ontworpen hebben van binnen naar buiten’, zegt Marc Lichte. ‘Het uitgangspunt is het interieur, de leef- en belevingssfeer van de inzittenden tijdens het reizen.’

CO2-neutraal

De toekomst van Audi wordt elektrisch en duurzaam. Onder het motto Mission:Zero wil het Duitse premium-merk in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De fabriek Audi Brussels in Vorst werkt trouwens vandaag al CO2-neutraal en bouwt louter nog elektrische modellen. Audi versnelt zijn elektrificatie en brengt vanaf 2026 wereldwijd alleen nog elektrisch aangedreven nieuwe modellen op de markt. Tegen 2033 stopt Audi geleidelijk aan met de productie van verbrandingsmotoren. Een historische stap.

A6 e-tron

De elektrificatie van het gamma is inderdaad al volop bezig. De Audi e-tron en e-tron Sportback (gebouwd in Vorst) mochten in 2018 de spits afbijten. Daarna volgde de sportieve berline Audi e-tron GT, terwijl de compactere SUV Audi Q4 e-tron elektrische mobiliteit toegankelijk maakt voor een groter publiek en in ons land zich ontpopt als de bedrijfswagen bij uitstek.

Zeer interessant worden ook de Audi A6 e-tron en de breakversie Audi A6 Avant e-tron. Die werden al voorgesteld als concept en zijn op weg naar serieproductie. Ze leggen de lat hoog: met een rijbereik tot 700 km (WLTP) en een batterij die met een snellader van 270 kW in amper 10 minuten 300 km bijlaadt, willen de A6 e-tron en A6 Avant e-tron resoluut de benchmark van het premium-segment zijn.

‘De Audi grandsphere is de eerste auto die we echt ontworpen hebben van binnen naar buiten’

Mark Lichte, head of design bij Audi

Ontdek meer over duurzaamheid en innovatie op audi.be