De pandemiestrategie van ZNA: ‘Zorg voor de zorgenden’

27 mei 2021
De pandemiestrategie van ZNA: ‘Zorg voor de zorgenden’

De eerste coronagolf verschilde van de tweede en de prioriteit van hr ligt vandaag alweer anders, maar de rode draad bleef de hele tijd ‘zorg voor de zorgenden’, zo blikt Diederik Van Noten terug.

Als Algemeen Directeur HR & Interne Communicatie bij Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA), het grootste ziekenhuis van het land, heeft Diederik Van Noten met zijn hr-afdeling de status van een innovatieve en ambitieuze businesspartner bereikt. Hoe hij dat bewerkstelligde, zet hij uiteen in HRmagazine van juni.

Diederik Van Noten: “De pandemie kwam hard aan, maar werkte ergens ook versterkend. Bij de eerste golf wisten we niet goed wat op ons afkwam. Het absenteïsme daalde en iedereen was supergemotiveerd. We wonnen die eerste oorlog, al waren de beschermingsmiddelen toen een hele grote zorg. Maar we lukten door creatief te zijn. Onze schortenwasstraten haalden de pers. In de tweede golf wisten we dat we het aankonden, en was het belangrijk om onze medewerkers mentaal fris te houden.”

Zorgbuddies

Vandaag wil ZNA naast Covidzorg ook gewone zorg blijven leveren. Diederik Van Noten: “De rode draad waarop we binnen hr vanaf het begin hebben ingezet, is de ‘zorg voor de zorgenden’. Je kan pas zorg dragen voor een ander als je dat eerst doet voor jezelf. Met hr zetten we in op kleine en grote dingen zoals yoga, mindfulness, rustruimtes, psychologische bijstand en coaching. Qua absenteïsme gingen we nooit de mist in. We belden dagelijks alle afdelingen om goed de vinger aan de pols te houden en snel al dan niet structureel te kunnen bijschakelen, zoals bij het aanwerven van de 100 zorgbuddies om onze verpleegkundigen te ondersteunen. Onze aanpak werd zeer sterk geapprecieerd. We zorgden voor artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, evenals het keuken- en schoonmaakpersoneel. Niemand heeft het immers gemakkelijk had.”

Interne mobiliteit

Diederik Van Noten veranderde één en ander sedert hij aan het hr-roer kwam bij ZNA. Hij leerde het netwerk het belang aan van interne mobiliteit. “Mensen die intern wilden bewegen, werden vroeger al eens weggezet als ontevreden. Terwijl werknemers behouden betekent dat je hen ontwikkelkansen geeft. Dat houdt in dat je hen tijdig nieuwe dingen moet willen en kunnen laten doen. Als je mensen wil binnenhalen en behouden, moet je ze de kans geven van plaats te wisselen en mobiel te zijn wanneer ze dat wensen. Ook wie in een andere omgeving ervaring is gaan opdoen, is terug welkom en kan toegevoegde waarde leveren. Ze hebben gezien dat het gras op een ander niet altijd groener is. We zijn vandaag zo groot dat er intern heel veel opportuniteiten zijn. We hebben daarom een TalentLab ontwikkeld, zodat ons talent in kaart wordt gebracht en begeleid. Dat is zalig om te zien. We moesten vroeger heel hard vissen in de vijver van de externe rekrutering, maar er zijn al heel wat vissen die al in onze vijver zitten. Zij kunnen intern ervaring opdoen en groeien.”

Investeren

Diederik Van Noten investeerde na zijn aantreden eerst in hr. De ploeg ging van 36 naar 50 FTE. Daarna kwam het Talent Lab. Ook in de digitalisering werden middelen ingezet: “Collega’s zaten met pen en papier streepjes te trekken toen ik hier aankwam. We hebben gedigitaliseerd en nu meten we heel wat. We hadden gelukkig ook in telewerk geïnvesteerd en dat beleid was net klaar toen Covid ons verraste. Het was net goedgekeurd op het directiecomité toen de crisis kwam. Onze aanpak is zelfs door collega’s overgenomen. We beginnen stilaan een voorloper te worden. In ons nieuw ziekenhuis zal flexibel werken de norm zijn. Dat soort zaken - vaak nieuw in de sector - gaan we over alle sites implementeren. We hebben niet stilgezeten op hr. Vandaag zien we daar gelukkig de resultaten van. Het is alsof iemand langs komt midden je verbouwingen: het huis lijkt even weg en het nieuwe tekent zich nog niet af. Dat is wat we met hr hebben gedaan op ZNA. Om op te bouwen moet je af en toe iets afbreken.”

Dit is extra stukje en een voorafje bij een uitgebreid gesprek met Diederik Van Noten in het juninummer van HRmagazine.