Privacyverklaring

De ROI van de bedrijfscultuur - HRseminar leadership

17 oktober 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Op ons HR-seminarie over leiderschap zochten Peter s’Jongers (Protime), Dirk Slachmuylder (managing director van HP Belgium & Luxembourg) en Karl Van Hoey (Otolith) naar gelijkenissen en verschillen in hun visie en praktijk.

Ze vonden vooral gelijkenissen, maar toch ook verschillen. Karl Van Hoey (links op de foto) coacht leiders en adviseert hen om ook rekening te houden met de impliciete relaties op het werk, los van de formele organigrammen. Hij wees op het belang van de 'dominante coalitie'. Maar de leiders naast hem in ons panel, Peter s'Jongers (in het midden op de foto) en Dirk Slachmuylder (rechts op de foto) klonken sceptisch. Prominenter in hun discours is ‘authentieke aandacht’, wars van de informele dynamieken.

Trots

Peter s'Jongers werkt met dertig teams, die alle geleid worden door een teamleider. Voor hen betekent leiderschap “beslissingen nemen en daartoe de nodige autonomie krijgen.” Hij gelooft in de ondernemer in elke medewerker en stimuleert vooral de creativiteit van elk van zijn collega’s. Hij schreef het boek ‘Trots’ en de ondertitel zegt veel: ‘Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is’. De juiste bedrijfscultuur is de basis om mensen te vinden, maar ook om ze te binden en te boeien. Dat verklaart ook waarom zo’n cultuur een flinke ROI oplevert. Hij vertaalt zich immers in meer productiviteit en minder verzuim en verloop.

De ROI van bedrijfscultuur

Ook Dirk Slachmuylder denkt dat de bedrijfscultuur in hoge mate bepaalt of mensen het beste geven van zichzelf. Voor hem spelen bedrijfswaarden daarin een cruciale rol. Dirk Slachmuylder: “Elke medewerker is op zoek naar zelfontwikkeling en naar de juiste feedback en coaching om hem beter te maken.” De organisatie moet van daaruit worden opgebouwd. Voor Van Hoey is het van groot belang dat de bedrijfswaarden dagelijks beleefd worden en geen theorie blijven. De waarden het DNA van een bedrijf. En die worden ook consequent getoetst. Dirk Slachmuylder stelt categoriek dat als medewerkers presteren, maar dat niet doen in overeenstemming met bedrijfswaarden, de samenwerking met hen niet kan worden verder gezet.

Performance

Daarop worden ze ook afgerekend. Peter s'Jongers verwacht van elk van zijn teamleaders dat ze minimaal om de zes weken een coachinggesprek hebben met teamleden. Peter s’Jongers: “We houden een neerslag ervan bij in ons hr-systeem. Af en toe stuurt hr-team een 'check-in vraag' naar elke teamleader, zodat deze die specifieke vraag mee kan opnemen in zijn coaching. Jaarlijks ontvangt elke Protimer een Protime-yearbook. Dit is letterlijk een boek met zijn 'Jaar bij Protime'. Alle harde data zijn daar aangevuld met coachinggesprekken, feedback quotes, ed.”