Privacyverklaring

De toekomst van hr is gamechanging

24 april 2025
Tekst
Bernadette Claes

Een koppeling tussen de trends van Forbes en de dagelijkse realiteit op onze Belgische werkvloeren.

Er voltrekt zich momenteel een boeiende evolutie binnen de wereld van hr. Waar voorheen de ‘machine-hr, gedreven door data, concurreerde met de meer menselijke benadering, geloven de koplopers in hr vandaag vooral in de synergie tussen beide.

Het is dan ook geen verrassing dat vanaf 2024 de AI-gedreven hr-mindset onze Belgische corporate wereld is binnengedrongen. De meeste grotere bedrijven maken inmiddels gebruik van hr-platformen om data over talentmanagement, performance screening, employee engagement, rekrutering en meer te centraliseren. Hierdoor is hr een echte gamechanger geworden. Waar hr vroeger vooral een ondersteunende, adviserende en administratieve rol had, evolueert het razendsnel naar een drijvende kracht achter de organisatiestrategie. Hr beschikt niet alleen over human data, maar is op dit moment ook het enige departement dat deze cijfers echt begrijpt. De inzichten uit hr-data spelen een cruciale rol in managementbeslissingen en worden toegankelijk gemaakt via dashboards van hr-platformen.

Daarnaast is het belang van mentaal welzijn in bedrijven uitgegroeid tot een evidentie. CEO’s hoeven niet langer overtuigd te worden dat medewerkers die zich goed voelen ook beter presteren. De erkenning dat werknemers niet alleen professionele, maar ook persoonlijke ambities hebben, raakt steeds meer ingeburgerd. Toch blijven er kansen liggen op het vlak van leiderschap, want ook die rol zal onder invloed van AI ingrijpend veranderen.

De vraag naar leidinggevenden die human-centric werken, zal sterk toenemen. Door de verdere opmars van hybride en online werkmodellen wordt het essentieel om samenhangende teams te bouwen, talentontwikkeling te stimuleren en continu leren te ondersteunen. De focus verschuift van taakmanagement naar het begeleiden van teams in snel veranderende bedrijfsomgevingen. In tijden van heroriëntatie, herorganisatie en zelfs herstructurering zal een human-centric aanpak het verschil maken.

In 2025 zullen koplopers in de bedrijfswereld zich steeds meer richten op de verbinding tussen twee cruciale elementen: de human-centric uitdaging en de Data-AI werkelijkheid. Op alle niveaus van de organisatie zullen nieuwe benaderingen tussen hiërarchische lagen en binnen teams worden getest. Skills zoals genuanceerde communicatie, emotionele intelligentie en strategisch denken worden belangrijker dan ooit, met empathie als sleutelwoord. Beslissingen zullen gebaseerd worden op wetenschap en data, maar nog belangrijker: er zal actief gewerkt worden aan wat mensen nodig hebben om mee te kunnen evolueren met de onvermijdelijke veranderingen binnen bedrijven.

Column Bernadette Claes, arbeidsagoog, veranderdeskundige, analist & ondersteuner van teams, management/leidinggevenden en sterkhouders, adviseur psychosociale wetgeving, erkend sociaal bemiddelaar en zaakvoerder van Amary BV.