De wagen als onmisbaar onderdeel van het salaris

1 december 2019
Tekst
Patrick Verhoest
De wagen als onmisbaar onderdeel van het salaris

Rony Timmermans is naast vp finance Benelux bij CHG Meridian ook verantwoordelijk voor hr en het wagenpark. Hij weet beter dan wie ook hoe groot het belang van een degelijke bedrijfswagen is om gepaste profielen aan te trekken.

Het is tegenwoordig niet zo cool om toe te geven, maar Rony Timmermans is zelf een autofan. Hij rijdt met een Audi A6 Avant. Die is bewust gekozen om zijn comfort en kofferinhoud, maar ook om alle mogelijke opties en gadgets. Hij doet zijn verhaal terwijl hij met de Audi A4 35 Avant TFSI (zie kader) door de straten van Strombeek-Bever rijdt: “Ik hou van een mooi uitgeruste wagen. Ik rij geregeld naar Nederland voor CHG en dan wil ik veilig en comfortabel rijden. Toch ben ik klimaatbewust: als ik naar het kantoor in Parijs ga voor vergaderingen, neem ik steevast de trein.”

Mobiliteit en klimaat
CHG- Meridian financiert allerhande technologische investeringen - gaande van ICT tot medische apparatuur en apparatuur voor industriële toepassingen - van haar klanten via een huurmodel. Rond het gebruik van de apparatuur bouwen ze diensten met een meerwaarde. Klimaatbewustzijn maakt deel uit van dat businessmodel, weet Timmermans. “Meestal kopen bedrijven hun materiaal aan en weten ze nadien niet wat ermee aangevangen. Bij ons huren ze het materiaal, na de huurperiode nemen wij het materiaal terug. In ons technologisch centrum in Duitsland worden de gegevens gewist en de apparatuur doorverkocht. Zo kunnen we de materialen een tweede leven geven. Het brengt ons in de circulaire economie. Door te huren, bereikt de klant een betere total cost of ownership en helpt hij bovendien het milieu.”

Menselijk kapitaal
De klanten van CHG bevinden zich in het hogere segment van de economie, getuigt Timmermans. Veel van die klanten zijn multinationals of Bel20-spelers. Daarom zoekt hij naar profielen die in de Champions Leaguekunnen spelen. “Ons menselijk kapitaal is van groot belang. Het zijn onze medewerkers die de diensten van CHG in de markt moeten zetten. We hebben hoogopgeleide, ambitieuze en gemotiveerde medewerkers nodig met de nodige skills om ons cliënteel te bedienen. Uiteraard zoeken onze concurrenten die ook. Daarom willen we een mooi salarispakket aanbieden. En dan komen we terug bij de bedrijfswagen. Een mooi uitgeruste en degelijke wagen is een vast onderdeel van het totale renumeratiepakket geworden.”

Rol van de overheid
Ook al zoekt CHG medewerkers die in de buurt wonen en biedt ze mobile worken glijdende werkuren aan, toch hebben heel wat medewerkers een wagen nodig om de klanten te bezoeken. Rony Timmermans ziet budgettair elektrische wagens al haalbaar. “We zijn begaan met onze ecologische voetafdruk en willen investeren. Maar de overheid is niet gevolgd. De infrastructuur – die ik wel zie in Nederland – ontbreekt in ons land. Dat is de enige reden waarom we nog geen elektrische voertuigen in ons wagenpark hebben. Het is trouwens onduidelijk op welke energiebron onze overheid wil inzetten. Om de haverklap wijzigt de richting waar ze wil inslaan. Het is moeilijk een wagenbeleid op te bouwen met een overheid die zo frequent het geweer van schouder verandert. Zo ook werken noch het mobiliteitsbudget, noch het cash for cars-principe bij ons. Cash tegenover onze goed uitgeruste wagens stellen, lukt niet.”