Privacyverklaring

Digitaal hr blijft meer hr-gericht dan medewerkersgericht

21 oktober 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
SD Worx

Als hr vandaag digitaliseert, gebeurt dat vooral om de werkdruk voor de hr-afdeling te verminderen en een foutloze loonadministratie te garanderen. Europese bedrijven investeren voorlopig minder in medewerkersgerichte oplossingen

Dat blijkt uit een Europese werkgeversenquête van hr- en payrolldienstverlener SD Worx. De resultaten van het onderzoek van dit jaar komen sterk overeen met die van vorig jaar.

4 op 10 organisaties noemen zichzelf digitaal matuur

Ongeveer 38 procent van de Europese bedrijven beweert een hoog tot zeer hoog niveau van digitale maturiteit in hr te hebben bereikt. Zo’n een op drie bedrijven laat weten op een eerder gematigd niveau te zitten. Meer dan een op vier bedrijven geeft aan dat ze dringend een tandje moeten bijzetten.

Dat hr eerst focust op het digitaliseren van de operationele processen, is niet abnormaal. Zo krijg je de handen vrij voor prioritaire people-projecten, zoals rekruteren en het welzijn van hun medewerkers.

Bron SD Worx

Data en rapporten

Bovendien levert de digitalisering van deze operationele processen ook real time de juiste data én rapportering op die nodig is voor die People-projecten. “Maar het wordt pas echt interessant als je bij het digitaliseren van je operationele processen meteen ook je medewerkers betrekt, zodat zij data kunnen valideren of voeden. Zo heb je één unieke bron van rapportering, met een ‘refresh’ elke maand, dankzij de integratie met de lokale loonverwerkingen,” weet Mieke Guns, Solution Marketeer van SD Worx.

Beheersystemen

Qua type technologie gebruiken de meeste bedrijven in 2021 vooral hr-beheersystemen. Die zijn het meest aanwezig in het Verenigd Koninkrijk (met 39% van de bedrijven).

Anderzijds biedt minder dan een op vijf Europese bedrijven tools waarmee werknemers eigenhandig hun hr-ervaring  verbeteren (denk aan selfservicesystemen, platformen voor werknemerservaring (EX) en AI-gestuurde digitale assistenten.

Ierland en Polen scoren dan weer het hoogst op het gebied van selfservice. Duitsland en Oostenrijk scoren het hoogst als het gaat om het gebruik van gegevens en analyses van werkgevers.

Een platform voor werknemerservaring en AI-assistenten (geautomatiseerde chats, enz.) is nog niet meteen gangbaar. Minder dan 1 op de 10 bedrijven gebruikt dit soort systemen.

Welk type hr-technologie gebruikt u?

  1. Beheersystemen of hr-software (30%)
  2. Selfservicesystemen (19%)
  3. Gegevens en analyses (19%)
  4. Werknemerservaringsplatform (9%)
  5. AI-gestuurde digitale assistenten en robots (9%)

Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx, is helemaal gewonnen voor digitalisering met het oog op die werknemerservaring. Ze denkt vooral aan  technologie die samenwerking rond hr mogelijk maakt. “De medewerkers worden betrokken en hun ervaring verbetert als het platform gebruiksvriendelijk is opgevat. Hr krijgt de zekerheid dat alle personeelsgegevens correct zijn, aangezien de kern of core hr gebaseerd is op het payrollsysteem.”

Zo kunnen managers, werknemers en hr-professionals ook internationaal efficiënt samen werken rond hr, gestuurd door selfserviceworkflows. “Wie in zijn vrije tijd Spotify en Netflix gewoon is, vindt die technische mogelijkheden heel normaal. Werknemers verwachten steeds meer van hr, maar ook dat ze meer betrokken worden.”