Digitale talentontwikkeling bij Delhaize Belgium

5 april 2021
Digitale talentontwikkeling bij Delhaize Belgium

Met het ‘On Lions’-project trekt Delhaize voluit de digitale kaart voor peroneelsontwikkeling. Vandaag kijken Katia De Coster en Vincent Goddeeris tevreden terug. Digitaal opleiden is niet vanzelfsprekend in de retailsector.

Vincent Goddeeris, verantwoordelijk voor content development en digitale leerarchitectuur bij Delhaize Belgium steekt van wal. Het uitrollen van digitaal leren werd gestart nog voor de covid-19-pandemie uitbrak: “2020 heeft ervoor gezorgd dat we in een stroomversnelling kwamen.” Voor sommige opleidingen was er geen keuze en een noodzaak om ze te laten plaatsvinden. Denk dan aan de opleidingen kassa, basiswerkmethodes en rond het assortiment. Het zijn allemaal essentiële vaardigheden en kennis voor de goede dagelijkse werking van winkels. Katia De Coster, Talent & Organisation Manager Operations, vult aan dat dit alles behalve evident was. “Heel wat medewerkers die in de winkel of logistiek werken, hadden geen toegang tot een computer of e-mail. Een bijkomende uitdaging was voor medewerkers ook de plotse switch naar alleen digitaal leren in die periode.”

Mindset

Om deze transitie te doen slagen, werd er op verschillende sporen tegelijk gewerkt. Denk aan bijscholingen om digitale vaardigheden te versterken, maar evengoed werken aan de mindset om van klassikale opleidingen naar digitaal te evolueren. “Die mindset is een must”, geeft De Coster aan. “Dat is een startpunt.” Ook rollen veranderden. De rol van de store trainers verandert deels. Voorheen gaven ze opleidingen in de winkel. In de huidige context werden verschillende trajecten in een digitaal jasje gestoken, waardoor hun rol evolueert naar zowel trainer als coach.”

Balans tussen klassikaal en digitaal

Ondanks covid-19 en de noodzaak om digitaal aan de slag te gaan, blijft Delhaize kritisch kijken naar hun leeraanbod. “Indien we met online leren minstens dezelfde leerimpact kunnen genereren, zullen we daarop blijven inzetten.” zegt Goddeeris. De opleiding store audit bestaat uit een virtuele wandeling via een app en blijkt succesvol. Hier gaat het om cognitieve aspecten en is een virtueel leeraanbod een blijvertje. De opleiding ‘wijn proeven’ daarentegen is meer gebaat bij een fysieke bijeenkomst met experten. Het draait niet om de tools, maar om de impact.“ Delhaize zal naast virtueel opleiden nog steeds face-to-facetrainingen aanbieden zolang nog niet iedereen het digitale omarmt”, zo zegt De Coster. “Het is een en-enverhaal.”

Aandachtsspanne meten

Dat het online leren Delhaize menens is, blijkt uit de samenwerking die de supermarktketen aangaat met wetenschappelijk onderzoek. Onderzoekers zullen tijdens online trainingen monitoren hoe het gesteld is met de aandachtsspanne van de deelnemers. Trainers ontvangen de feedback on the spot via een groen, oranje of rood lampje. Op die manier hebben ze goed zicht op wat er aan de andere kant van het scherm gebeurt en kunnen ze hun aanpak bijsturen. Delhaize zal haar trainers ondersteunen in het anticiperen op deze realtime-informatie