Privacyverklaring

e-Learning in 2021: we kunnen nóg beter!

27 januari 2021
Tekst
Partner Content

Het afgelopen jaar hebben ongelofelijk veel bedrijven, soms halsoverkop, ingezet op digitalisering. Ook het digitaliseren van opleidingen is in deze tijden een logische en noodzakelijke stap! Terwijl veel bedrijven net een eerste stap zetten in de goede richting, zijn anderen al volop aan het innoveren, want ‘hé die doorklikmodule heeft toch nog niet het gewenste effect!’ of ‘Hmm die zoveelste webinar valt niet meer echt in de smaak bij onze collega’s.’ Er bestaan ontelbaar veel mogelijkheden om je medewerkers aan te zetten tot effectief leren. Als expert in digitale leerervaringen deelt FLOWSPARKS graag wat inzichten vanuit de praktijk.

Nu we allemaal op de digitale trein zijn gesprongen, kunnen we in 2021 de tijd nemen om onze e-Learningmodules en -strategie verder te verfijnen. Het klinkt allemaal mooi:

  • nieuwe medewerkers onboarden vanop afstand;
  • compliance trainingen via e-Learning zodat je meteen bewijs hebt dat iedereen de training heeft gevolgd en kan opvolgen wie het opnieuw moet volgen;
  • medewerkers die wijd verspreid zijn e-Learning aanbieden zodat ze zich niet hoeven te verplaatsen;
  • medewerkers die op eigen tempo de modules kunnen doorlopen en dus zelf e-Learning kunnen inplannen rond hun werk.

En toch… in de praktijk blijken de medewerkers niet te staan springen om een e-Learningmodule te volgen. Ze zijn vrij om zelf in te plannen wanneer ze hun module volgen, maar slechts weinigen slagen er in tijd te maken. Wat is hiervan de oorzaak en wat kan je er aan doen?

Praktijk op de eerste plaats

Veel modules zijn als volgt opgebouwd: eerst wordt het belang van de opleiding uitgelegd, daarna volgen de theorie en algemene principes en tot slot hoe het toegepast wordt in de praktijk, met al dan niet een testje. Klinkt logisch toch? Vanuit een didactisch perspectief, niet helemaal. Wat gebeurt er eigenlijk als iemand leert? De deelnemer neemt nieuwe informatie op en hangt die vast aan wat hij/zij al kent. Op deze manier krijgt nieuwe informatie betekenis.

Begin modules dus met concrete situaties en voorbeelden. Wil je een e-Learning creëren over de gedragscode? Geef de deelnemers eerst een aantal concrete situaties waarbij ze moeten aangeven hoe ze daarop kunnen reageren. Daarna leg je uit hoe ze effectief moeten reageren volgens de gedragscode en waarom. Gaat de opleiding over het kennen van een assortiment in een winkel? Vertrek dan vanuit het perspectief van de klant die een aantal vragen stelt waarop de deelnemer het juiste advies moet geven. Conclusie: zorg dat er voldoende aanknopingspunten zijn bij de dagelijkse praktijk van je deelnemer, daarna kan je extra relevante theorie aanbieden.

Vermijd eenheidsworst

Je hoort het vaak! e-Learning zorgt voor een gedifferentieerde aanpak. Maar is dat wel altijd zo? We creëren een traject dat zo compleet mogelijk is, zodat de medewerker met de minste bagage de opleiding toch kan volgen. Tot grote frustratie van de ‘oude rotten’ in het vak, die het vaak tijdsverspilling vinden om de basis opnieuw te moeten doorlopen. Het kan ook anders! Maak een adaptief programma waarbij je gebruik maakt van een intaketest. Op basis van die resultaten krijgt de deelnemer een gepersonaliseerd programma. Is dat niet haalbaar? Zorg er dan voor dat de deelnemers eventueel samen met hun manager aangeven welke onderdelen zij nodig hebben. Volg wekelijks op of iedereen zijn/haar afgesproken traject heeft gevolgd.

Draagvlak

Een e-Learning creëren kost tijd en geld. Het is niet fijn om te horen dat de deelnemers je e‑Learning maar niets vinden als jij daar heel veel energie hebt ingestoken! Zorg daarom voor voldoende draagvlak. Betrek een aantal stakeholders bij het creatieproces. Vraag hun input, laat hen de eerste versie van je module reviewen of laat hen zelf een stuk creëren! Onmogelijk zeg je? Toch niet! Bereid samen de inhoud voor op papier. Als je werkt met een gebruiksvriendelijke tool, dan zou de collega in staat moeten zijn om de voorbereiding zelf in deze tool te plaatsen. Zo sla je twee vliegen in één klap. Jij hebt meer tijd om de projecten highlevel op te volgen én je collega is trots om het werk aan andere werknemers te laten zien.

Timemanagement

Het is een mooie gedachte dat deelnemers zelf hun tijd kunnen indelen. Zo geef je ze de verantwoordelijkheid om hun eigen leerproces in handen te nemen en zelf hun prioriteiten te stellen. Helaas blijkt nogal vaak dat een e-Learning onderaan op de prioriteitenlijst belandt. Je collega’s volledige autonomie geven, is voor velen een stapje te ver. Het kan helpen om deadlines af te spreken zoals: ‘Tegen het einde van de week verwachten we dat iedereen de module X, Y en Z op zijn persoonlijk leerplan heeft staan en die ook heeft afgerond.’ Splits het traject op in verschillende onderdelen en volg week per week op. Betrek hier desnoods ook het management bij. Eens ze de eerste uitstekende praktijkgerichte modules afgestemd op hun noden hebben afgerond, zullen ze staan springen om de modules van volgende week te doorlopen! (We mogen dromen toch? ?)

Mooie theorie allemaal, wil je graag weten hoe Vinçotte, Aggreko en Delhaize e-Learning in de praktijk brengen? Schrijf je in voor het Webinar ‘Get in the FLOW’ op 11 februari met als topic: ‘Kickstart 2021 met de beste online leerervaring voor jouw doelgroep’!

Registreer je hier voor de webinar.