Privacyverklaring

E-learning op maat

10 augustus 2021
Tekst
Patrick Verhoest

X2O, Overstock Garden en Overstock Home bieden hun medewerkers een combinatie van digitale en fysieke trainingen aan. Voor het digitale luik en het totaaloverzicht maken ze gebruik van de technologie en service van FLOWSPARKS.

De drie hogergenoemde bedrijven behoren tot de Legio-groep. Om in de toekomst meer in te zetten op vorming, welzijn en ontwikkeling werden happiness officers aangesteld. “Leren is een tijd niet prioritair geweest bij de groep”, zegt Elke Van de Walle, hr-manager Overstock Garden en Overstock Home. “Soft hr was niet aan de orde en aan leren werd alleen gedacht als er zich tekorten aan kennis voordeden. Vandaag willen we daar wat aan doen. Daarom rekruteerden we medewerkers met een absolute focus op soft hr, waaronder learning & development valt. Als groeiende organisatie zien we de toenemende vraag naar carrière, groei en leermogelijkheden. We opteerden voor happiness officers.”

E-learning

Bij X2O is Stephanie Sergeant de happiness officer. De vraag naar meer vorming kwam bij elk van de drie organisatie vanuit sales, vertelt Stephanie. “Vertrekpunt waren de vormingsbehoeften van onze verkopers. Medewerkers vroegen ons naar een systeem dat hen handvaten bood en dat begon al bij de onboarding. Met corona werd opleiding on the job en face to face moeilijker, zoniet onmogelijk. Door de crisis hadden we nood aan e-learningmodules die we konden uitbreiden van het salesdepartement naar de rest van de organisatie.” Voor het digitale luik van de opleiding ging de organisatie op zoek naar een pragmatische hands-onpartner die een allesomvattend platform aanbiedt, inclusief een LMS-systeem. De bedoeling was om het platform aan te vullen met eigen opleidingen, wat de flexibiliteit moest verhogen. De keuze viel op FLOWSPARKS.

Op maat

Stephanie Sergeant: “Wat ons aanspreekt in de oplossing is dat gekozen is voor een aanpak die perfect bij ons past. De e-learning wordt op maat en in huis ontwikkeld. Het systeem laat ons bovendien toe op een flexibele manier onze opleidingscontent te wijzigen en te beheren volgens de noden in onze organisatie. Zo kunnen we het begeleidingstraject van onze medewerkers in kaart brengen en opvolgen. We hebben gemerkt dat het systeem heel nauw aansluit bij onze eigen cultuur. We behouden ex-cathedraopleidingen, maar ook daar helpt FLOWSPARKS ons bij. De werknemers kunnen deels vrij kiezen wat ze volgen – fysiek of via zelfstudie – en zo werken ze aan hun eigen weg.”

Partner

De flow in FLOWSPARKS staat voor flexible learning in an online world. Het bedrijf is actief in het aanmaken van blendedlearningtrajecten, het uitrollen en opvolgen ervan. Samen met hr wordt opgevolgd en gerapporteerd, zegt Christophe Jacobs, chief customer cuccess officer. “Ons systeem is voor iedereen anders. We koppelen het aan andere, bestaande systemen en passen ons aan aan de organisatie waarvoor we werken. Iedereen kan met ons meegroeien, hoe complex de organisatie en de platformen ook zijn.” Het bedrijf gaat prat op haar techniek, maar ook en vooral op haar dienstverlening. “Via coaches denken we mee met onze klanten. We maken samen een plan van aanpak en suggereren oplossingen op maat. De analyse gebeurt dagelijks met en bij de klant. Op die manier bouwen we niet alleen kant-en-klare pakketten, we denken ook mee over de inhoud. De content die onze content creator aanlevert, wordt nadien eigendom van de klant.” FLOWSPARKS onderscheidt zich van de concurrentie in dat laatste aspect. Hr-manager Elke Van de Walle bevestigt: “Wij krijgen van onze partner pakketten in hun geheel. We kunnen daar zaken aan toevoegen en op onze maat afstemmen. Op lange termijn is het onze bedoeling het systeem optimaal te gebruiken. Daarvoor moet iedereen het nu goed aanleren. We willen verder onze eigen content creëren en zo het platform verrijken.”

Autonomie, uniformiteit en efficiëntie

X20, Overstock Garden en Overstock Home willen hun werknemers meer autonomie en eigenaarschap geven wat hun leertraject en hun loopbaan betreft. “We beginnen met kleine stapjes”, zegt Elke Van de Walle. “Dat moet hen actief maken en hen toelaten zelfstandig te werken rond hun leerdoelstellingen.” Omdat de drie organisaties heel wat gelijklopende zaken hebben, werken ze met hetzelfde systeem. Als FLOWSPARKS iets algemeens uitwerkt, maakt elke organisatie zich dit eigen, gebaseerd op het eigen merk en de eigen huisstijl, zegt de hr-manager. “Dat geldt voor bijvoorbeeld de training over het gebruik van de vakantieaanvragen en diverse opleidingen. Voor hr is dat superefficiënt.”

Vier doelstellingen

Nog niet elke medewerker is overtuigd dat ze het leertraject en loopbaan in eigen handen moeten nemen. Het leerplatform van FLOWSPARKS is in elk geval ter beschikking om verdere groei en vorming te stimuleren en werknemers alert te maken, besluit Elke Van de Walle: “We hebben vier doelstellingen voor ogen bij het inzetten van onze hr-technologie. Het eerste luik betreft preboarding. Daar vervalt veel handmatig werk en medewerkers kunnen al voor ze starten de missie, visie en waarden tot zich nemen, evenals onze historiek. Het systeem komt ook de uniformiteit ten goede. Ten derde ben je bij de start van je job niet langer afhankelijk van wie je toevallig al dan niet kan opvangen. Tot slot benadrukken we het belang van de loopbaan en het carrièrepad. We kunnen nu ook – via gamification – nagaan of onze medewerkers mee zijn. Dat gebeurt niet om te evalueren, maar om bij te sturen.”