Eén jaar na de schok: ‘Van een versterkt vertrouwen naar coronamoeheid’ (Hans Lingier, Daikin Europe)

24 maart 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Hans Lingier
Eén jaar na de schok: ‘Van een versterkt vertrouwen naar coronamoeheid’ (Hans Lingier, Daikin Europe)

Aan de vooravond van een nieuwe lockdown blijft Hans Lingier van Daikin Europe nog levendig bij hoe de schok een dynamiek losmaakte. Toen gaf de regering één dag om de productie te organiseren met social distancing.

“Na twee dagen volledige sluiting van de fabriek in Oostende met 1200 arbeiders, kon een deel weer aan het werk, een ander deel bleef in werkloosheid. Bij HR kwam een enorme dynamiek op gang tussen vakbonden, medewerkers en leidinggevenden. We hebben de fabriek op twee dagen tijd volledig moeten reorganiseren. We blikken met een positief gevoel op hoe we iedereen meekregen.”

‘Dit is voor Japanse bedrijven een enorme sprong’

Het thuiswerken voor de 800 bedienden begon op een bepaald moment te wegen. Hans Lingier: “Er kwam de roep om terug naar het kantoor te mogen komen. Al was die een aantal maanden geleden sterker dan vandaag. Mensen hebben zich toch beter georganiseerd en we kregen al snel vrij veel druk om post-covid niet terug te keren naar de oude situatie. Die laat maximum 2 dagen per maand thuiswerken toe. Nu zullen we na covid naar 2 dagen per week gaan. Dit is voor Japanse bedrijven een enorme sprong. Die zijn dikwijls georganiseerd in landschapskantoren, ook voor de manager. Ze zien dat als positief voor de communicatie. Maar afdelingen die vroeger tégen thuiswerken waren, zoals onze ontwikkelingsafdeling, zijn nu sterk voor. Ze stelden vast dat ze efficiënt kunnen werken van thuis. Zodra we naar een hybride situatie terugkeren, zullen er nieuwe dynamieken ontstaan. Wij herbekijken de situatie na één jaar. Ik stel vast dat corona het vertrouwen versterkte. Leidinggevenden hebben enorme stappen gezet. Maar we zien na één jaar toch coronamoeheid en het wordt moeilijker om mensen te blijven motiveren om de regels te blijven respecteren. We worden creatiever om te sensibiliseren. We hadden zelfs al een acteur op de vloer om de mensen op een positieve manier te mobiliseren met humor.”

Hoe blikken andere maakbedrijven terug op de schok in maart 2020? Lees ook de terugblik van

  • Koen Boonen (Melexis)
  • Steven Muylaert (Van Hoecke)
  • Tina Ermgodts (Wilms)
  • Geert Walschap (Umicore)

In HRmagazine van mei gaan ze met elkaar in gesprek over veranderbereidheid, transformatievermogen, talent, leren en leiderschap in maak- en technologiebedrijven.