Slechts 35% van de werkgevers vertrouwt hun medewerkers volledig op het moment dat zij thuiswerken. Vier op tien denken dat hun medewerkers thuis minder hard of effectief werken.
Dat blijkt uit onderzoek dat Ricoh liet uitvoeren en waaraan 1.500 Europese beslissers meewerkten.
Het gebrek aan vertrouwen doet vermoeden dat werkgevers liever zien dat werknemers fulltime op kantoor werken dan hybride. Nochtans denkt slechts 19 % van de werkgevers dat de productiviteit is gedaald sinds de organisatie op afstand werkt. Bovendien denkt 57 % dat investeren in technologie voor flexibel werken essentieel is om talent aan te trekken en te behouden.
Het is duidelijk dat veel medewerkers een fulltime terugkeer naar kantoor niet zien zitten. Ook niet als de maatregelen dit weer toelaten. 42 % van de werkgevers zegt hierover dat hun medewerkers zich zorgen maken over hun gezondheid en veiligheid.
Eric Gryson, CEO van Ricoh België en Luxemburg, weet alvast zeker dat het kantoor nooit helemaal zal verdwijnen, want voor veel werkzaamheden blijft het de ideale plek. “Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, brainstormsessies en sociale interactie. Het is aan de werkgevers om hybride werken tot een succes te maken. Minder reistijd, meer flexibiliteit én vertrouwen van het management dragen bij aan gemotiveerd personeel.”
Eric Gryson vindt dat werkgevers die veranderende behoeften van personeel moeten erkennen en met tools die de samenwerking, de productiviteit én het werkplezier bevorderen. “Of ze nu fulltime of parttime op kantoor werken. Onlangs voerden we bij Ricoh België ook een hybride werkbeleid in. Hierbij kunnen medewerkers ervoor kiezen om 60 % van de tijd op kantoor te werken en de andere 40 % thuis, als de richtlijnen van de overheid dat op dat moment toe laten. We zijn er trots op dat we dit kunnen aanbieden. En dat we daarmee bijdragen aan een gezonde werk-privébalans."
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.