Privacyverklaring

Een wearable meet je stress, maar wie vraagt nog hoe het écht met je gaat?

13 mei 2025
Tekst
Elien Verheye

Wellbeing is hot. Bedrijven gooien met yoga-abonnementen, inspirerende lunchsessies en gezondheidsapps. En toch blijven burn-outcijfers stijgen. Technologie is overal, maar het aantal gezonde levensjaren stagneert. Wat missen we?

De presentatie van Evelyn Verlinde van Leadlife tijdens HRCONGRES plaatste de vinger op de zere wonde: we optimaliseren alles, behalve onze menselijkheid.

Data ≠ betekenis

Een smartwatch die je stressniveau registreert is technisch indrukwekkend. Maar als er niemand is die vervolgens vraagt: “Hé, gaat het wel?”, dan blijft welzijn een algoritme zonder ziel. Technologie werkt sneller dan ooit, maar veerkracht bouw je niet met snelheid, wel met context.

We verzamelen massaal gezondheidsdata, maar vertalen die amper naar actie of empathie. Terwijl net dát nodig is in een werkomgeving waar absenteïsme en uitval recordhoogtes bereiken. Volgens De Tijd kost een zieke medewerker bedrijven straks gemiddeld €1.700 extra, en missen we dagelijks 1 op de 10 collega’s.

We weten wat we moeten doen, maar doen het niet

Het grootste probleem is niet onwetendheid, maar uitstelgedrag. We weten dat gezonde voeding, beweging en slaap cruciaal zijn. En toch: Belgen roken en drinken nog altijd meer dan het OESO-gemiddelde, en minder dan 1 op 3 haalt de bewegingsnorm van 150 minuten per week.

Het resultaat? Chronische ziektes zoals diabetes en hartproblemen nemen toe en slorpen 70% van onze zorgkosten op. En het meeste daarvan is vermijdbaar. Ja, ook op het werk.

Slimme wellbeing = tech én mens

Leadlife pleit voor een systeemaanpak. Geen losse apps of eenmalige workshops, maar een platform dat gedragsdata (voeding, beweging, slaap, stress) koppelt aan persoonlijke begeleiding en een hr-toolkit. Met andere woorden: welzijn verankeren in je beleid, niet in een feelgood-campagne.

De technologie is er. Maar het verschil maak je pas als je die combineert met menselijke check-ins, autonomie en écht leiderschap. Anders blijf je signalen meten, maar niemand die luistert.

Van symptoom naar systeem

Wellbeing op het werk vraagt geen nieuwe slogans, maar andere structuren. Denk aan coaching op maat, duidelijke communicatie over afwezigheid, preventiebeleid rond burn-out en tools die ook écht gebruikt worden. Bedrijven zonder burn-outs maken gemiddeld 40% meer winst. Het loont dus dubbel om hier serieus werk van te maken.