Privacyverklaring

Een ziekenhuis aan de top

10 december 2024
Tekst
Christophe Lo Giudice
Beeld
Gauthier Saelens

Het Grand Hôpital de Charleroi ontving onlangs het label Top Employer 2024. Daarmee behaalde het als eerste Franstalige ziekenhuis in België deze certificering. Ceo Gauthier Saelens en hr-directeur Véronique Guilmot beschouwen het als een erkenning voor de inspanningen van de hr-teams om een inclusieve, stimulerende en zorgzame werkplek te maken waar iedereen zich goed voelt. Binnenkort verhuist het ziekenhuis naar een gloednieuwe site.

Waarom hebben jullie deelgenomen aan dit certificeringsproces, dat verschillende hr-praktijken onder de loep neemt?

Gauthier Saelens: “De aanleiding om mee te doen, waren de moeilijkheden bij het aantrekken van personeel en de oplopende tekorten in de ziekenhuissector. Deze uitdagingen waren al voelbaar vóór de coronacrisis, maar we konden ze toen nog enigszins beheersen. Sindsdien nemen de tekorten toe. Een bijkomende uitdaging kwam er door de overgang van een driejarige naar een vierjarige opleiding voor verpleegkundigen. Na de pandemie besloot de directie van het Grand Hôpital de Charleroi om hr tot topprioriteit te maken. Er kwam een strategie gericht op het continu verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het opleiden en het ondersteunen van talent binnen het ziekenhuis. Vandaag kunnen we twee sterke troeven benadrukken om ons team te versterken: onze nieuwe ziekenhuisinfrastructuur en onze mensgerichte aanpak op het werk, die nu internationaal erkend is.”

Véronique Guilmot: “De Top Employer-certificering richt zich specifiek op hr-management. De certificering biedt een strikt kader om onze praktijken te evalueren en ze te benchmarken met internationale standaarden. Daardoor kunnen we onze sterke punten in kaart brengen en concrete actieplannen opstellen om onze werkomgeving verder te optimaliseren. Enerzijds is het een stimulans om verder te groeien. Anderzijds benadrukt het de inspanningen van onze teams om een kwalitatieve werkplek te bieden waarin medewerkers hun talenten ontplooien. De certificering bewijst niet dat we ‘het beste’ doen, maar wel dat we ‘ons best’ doen, zowel op het vlak van hard hr als soft hr. Het geeft ons visibiliteit als aantrekkelijke werkgever. We zijn bovendien het eerste Franstalige ziekenhuis in België dat het Top Employer-label heeft behaald.”

Hebben jullie extra personeel nodig door de verhuizing naar het nieuwe ziekenhuis?

Gauthier Saelens: “Het Grand Hôpital de Charleroi heeft een personeelsbestand van zo’n 4.500 medewerkers en werft elk jaar ongeveer 600 werknemers aan. Het nieuwe ziekenhuis vereist niet meer personeel. Wat wel verandert, zijn de benodigde competenties. De centralisatie en robotisering vragen om een heroriëntatie van bestaande profielen door middel van opleiding, maar ook om het aantrekken van gespecialiseerde profielen.”

Véronique Guilmot: “Daarom is de Top Employer-certificering zo belangrijk. We moeten ons onderscheiden van andere ziekenhuizen om zorgprofielen aan te trekken, maar we moeten ook concurrentieel blijven voor functies buiten de zorgsector. In ons ziekenhuis werken mensen in maar liefst 200 verschillende beroepen, waarvan sommige concurreren met de privésector. Denk aan IT of technische functies, waar we te maken hebben met verschillen in lonen, verlofdagen en extralegale voordelen.

Welke sterke punten kwamen naar voren tijdens het certificeringsproces?

Véronique Guilmot: “Onze dynamische bedrijfscultuur en ons innovatieve hr-beleid sprongen eruit. We focussen sterk op het welzijn van medewerkers, de balans tussen werk en privé en de kwaliteit van leven op het werk. We investeren ook veel in opleiding. In 2023 hebben we meer dan 6 miljoen euro besteed aan opleidingen. Daarmee hebben we 4.300 medewerkers getraind voor een totaal van 116.000 opleidingsuren. Dit draagt bij aan de transformatie van de organisatie, de loopbaanontwikkeling en de interne mobiliteit.”

Gauthier Saelens: “Daarnaast hebben wij als ziekenhuis een filosoof, psycholoog en ethiekondersteuner in dienst. Zij zijn fulltime beschikbaar voor onze medewerkers. Dit helpt hen om om te gaan met de druk en het verlies van zingeving. Dit zijn zichtbare voorbeelden van het investeringsbeleid in het ziekenhuispersoneel door hr.”

Waar liggen er nog verbeterpunten?

Véronique Guilmot: “De certificering helpt ons om de verbetercultuur te versterken. Het proces heeft enkele werkpunten aan het licht gebracht. Zo is er alles wat we moeten meten. Bepaalde rapporteringen en de personeelsbeoordeling zijn nog niet genoeg gestandaardiseerd. We zijn goed in het geven van feedback op dagelijkse basis, maar het beoordelingsinstrument kan nog wat werk gebruiken.

Dit soort inzichten zijn waardevol voor onze verdere groei. Neem bijvoorbeeld evaluaties: de trend verschuift duidelijk van één of twee formele gesprekken per jaar naar een cultuur van continu feedback geven. De certificering maakt ons attent op het belang om te communiceren over onze sterke punten, zowel intern als extern. Dat geldt bijvoorbeeld voor ons diversiteits- en inclusiebeleid. Een van de grootste troeven van deze certificeringen is dat ze ons aanmoedigen om te controleren of de werkvloer op de hoogte is van wat we invoeren. In een organisatie van onze omvang is het cruciaal om initiatieven goed te laten doordringen. Een ander verbeterpunt ligt op het vlak van de digitalisering van hr-tools.

Ten slotte gaan we het Top Employer-label actief inzetten in onze communicatie om potentiële kandidaten aan te trekken. Zo willen we ook scholen en partners die ons stagiairs bezorgen, informeren. Op die manier hopen we talent te inspireren en warm te maken voor onze organisatie."

Gauthier Saelens: "Idealiter bereiken we ook jongeren op het moment dat ze hun studiekeuze maken. De jongere generatie zoekt vandaag naar zingeving in het werk, en het is duidelijk dat de zorgsector betekenisvolle jobs biedt. Tijdens de coronapandemie was er veel aandacht voor de zwaarte van zorgberoepen, maar minder voor de schoonheid van de job. Ze bieden betekenis en voldoening, vaak met snelle erkenning. Het Top Employer-certificaat draagt bij aan een communicatieverhaal waarin we spreken over betekenisvolle beroepen die erkenning geven én kunnen worden uitgeoefend in een organisatie die écht geeft om haar medewerkers."