Elke organisatie heeft 4 generaties nodig op de werkvloer

15 juli 2020
Tekst
Partner Content
Elke organisatie heeft 4 generaties nodig op de werkvloer

De maatschappij vergrijst

Jouw werknemerspopulatie, hoe ziet die eruit? Zijn de vijftigers ook het sterkst vertegenwoordigd en ligt het aantal twintigers historisch laag? Dat is te wijten aan de vergrijzing van de maatschappij. We zitten op een scharnierpunt waarbij er voor het eerst vier generaties zij aan zij staan op de werkvloer. Elke generatie met haar eigen achtergrond en verwachtingen. Conflictgebied of een unieke kans?

Weetje

Wie zijn de vier generaties en waar staan ze voor?

  • Baby Boomers: geboren tussen 1946 en 1960. De generatie die de samenleving emancipeerde.
  • Generatie X: geboren tussen 1961 en 1980. De grootste groep in onze samenleving.
  • Generatie Y: geboren tussen 1981 en 1995. Geboren in een digitale wereld, opgegroeid met internet en sociale media.
  • Generatie Z: geboren na 1995. Digital natives die opgegroeid zijn met een smartphone in de ene en een tablet in de andere hand.

Haal het beste uit iedere generatie

Waarom zou jouw organisatie niet alles op alles zetten om deze verschillende generaties feilloos samen te laten werken en zo het beste uit iedere generatie te halen? Begin met een schone lei en laat de vooroordelen varen. Neem tijd om uitgebreid kennis te maken met elke groep. Leer jouw werknemers kennen door te begrijpen hoe ze denken, wat ze denken, wat ze willen … Hoe pak jij dit aan?

Samen kunnen we meer

Het grote voordeel van zo’n kennismakingsoefening? Op een aangename manier leer je de sterktes en minder sterke punten van iedere generatie kennen. Aan jou als HR-professional om een plan op te stellen waarbij je de verschillende groepen laat samenwerken zodat ze elkaar aanvullen en kunnen helpen. Op die manier leert iedereen van elkaar, wordt er wederzijds respect opgebouwd en zullen ook de zwakste punten sterker worden. Want samen staan we sterk.

Een nieuwe werkplek is onmisbaar

Om deze vier generaties succesvol samen te laten werken, is er een nieuwe werkplek nodig. Of beter gezegd: een moderne werkomgeving. Werkplaatsen waar iedereen zich thuis voelt en in de beste omstandigheden kan werken aan de taken van dat moment. Of dat nu onderweg, thuis of op kantoor is. De moderne werknemer wil eender waar, op eender welk moment efficiënt kunnen werken. Maar hoe begin je nu aan het ontwerp van zo’n nieuwe werkomgeving?

HP bouwt mee aan jouw werkomgeving van de toekomst

Je hoeft niet van scratch af te beginnen. HP volgde de laatste jaren een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en formuleerde zo the Office of the Future. Hierin staat het individu en zijn rol binnen de organisatie centraal. Aan de hand van profielen die rekening houden met de taken en verantwoordelijkheden van de werknemers, kunnen de beste toestellen bepaald worden. Ook wordt er gekeken naar veiligheid en innovatie. Klaar om te bouwen aan een succesvolle toekomst?

Weetje

Het oog wil ook wat
De moderne werknemer verwacht natuurlijk niets minder dan moderne tools en technologieën. Voor millenials en gen Z’ers betekent dit niet alleen het aanbieden van functionele apparaten zoals een lichte notebook met krachtige 10e generatie Intel® Core™ i7 processor. Ze zien apparaten als een verlengstuk van hun eigen persoonlijkheid en willen dat ze uitstralen wie ze zijn – of ze nu op kantoor, in een koffiebar of in hun woonkamer zijn. Zo zegt meer dan de helft (52% om precies te zijn) van de ondervraagde millenials dat design belangrijk is bij het kiezen van een pc.

Tekst: HP / Intel