Elke dag zie ik meer vlammetjes van de Warmste Week vanachter vensters oplichten. Ik kijk er – ook in dit vreemde 2020 - alvast naar uit. Die Warmste week hoort wat mij betreft echt bij de kerstperiode. Een week lang alleen maar de goedheid van de mens, hartverwarmende verhalen en gevoelens van samenhorigheid en empathie. Heerlijk toch?
Maar terwijl ik het denk, kriebelt er iets. Heb ik niet ooit een wetenschapper horen beweren dat empathie net géén goede zaak is? Ook “Empathie, dat doen we even nie”, het zinnetje uit Socrates op Sneakers van Elke Wiss, weerklinkt opnieuw in mijn hoofd. Hoe zat dat nu weer? Inlevingsvermogen en jezelf in andermans schoenen kunnen plaatsen kan toch alleen maar positief zijn? Wat kan daar nu mis mee zijn?
Empathie, of het vermogen om je in te leven in de gevoelens van een ander, kan wel degelijk tot meer altruïsme en samenhorigheid leiden, maar enkel wanneer er naast de spontane gevoelsmatige empathie, ook een cognitieve inspanning geleverd wordt. En daar wringt het schoentje nog al eens.
Want gevoelsmatige empathie zonder cognitieve inspanning roept positieve gevoelens van sympathie en compassie op voor een ander, maar negatieve gevoelens van spanning en ongemak bij jezelf. Herkenbaar… en het verklaart waarom ik bijvoorbeeld soms met een boog rond fondsenwervers of bedelaars heen loop.
En gevoelsmatige empathie is wel spontaan, maar niet rechtvaardig. Die positieve gevoelens van sympathie en compassie wellen automatisch in je op, wanneer mensen ofwel veel op je lijken, ofwel mooi, aantrekkelijk of schattig zijn. Dat is best confronterend… en verklaart waarom ik jaarlijks veel te veel speculaas koop van die snoezige 6-jarige kapoenen die dapper de winterse kou trotseren. En ook alleen maar van hen.
Wanneer we wel de moeite doen om onszelf effectief te verplaatsen in het denken, voelen en handelen van de ander en proberen de wereld te zien zoals hij/zij dat doet (Dymond, 1949), dan gaan we veel sneller over tot altruïstische acties en hulpvaardig gedrag. Dan luisteren we naar de fondsenwervers hun verhaal en overwegen we of we wel of niet doneren, kopen we een extra koffie voor de bedelaar of steunen we het Netwerk tegen Armoede (www.netwerktegenarmoede.be/nl/steun-ons). Ongeacht hoe die fondsenwerver, bedelaar of speculaasverkoper er uit ziet.
Kortom, als we de moeite doen om, naast het spontane opwellen van gevoelens, ook echt het perspectief van de ander te nemen, dan komen de positieve gevolgen van empathie wel tot leven.
Dat er meer altruïsme en samenhorigheid (positieve effecten van empathie) op het werk zijn, als meer mensen de inspanning doen om echt het perspectief van de andere te nemen. Enkele suggesties om dit perspectief-nemen te faciliteren:
Referenties
Dymond, R. F. (1949). A scale for the measurement of the relation of insight and empathy. Journal of Consulting Psychology, 13, 127–133.
Nelson, D. W., Klein, C. T., & Irvin, J. E. (2003). Motivational antecedents of empathy: Inhibiting effects of fatigue. Basic and Applied Social Psychology, 25, 37–50
Meer lezen:
Brooks, D. (2011). The limits of Empathy. The New York Times, Sept. 29. https://www.nytimes.com/2011/09/30/opinion/brooks-the-limits-of-empathy.html
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.