Employee experience: "De crisis biedt een enorme opportuniteit voor verandering"

8 september 2020
Tekst
Partner Content
Employee experience: "De crisis biedt een enorme opportuniteit voor verandering"

De laatste jaren was de employee experience al een hot topic in de hr-wereld. “Maar de crisis zal een katalysator zijn voor bedrijven om nu écht aan welzijn en werkgeluk te bouwen”, zegt Kim Hilgert, spreker op de HR Digital Day van Cevora. Kim ondersteunt met Tryangle organisaties om een duurzame employee experience uit te rollen.

Hoe blijf je bij in de race naar talent?

Kim: “We weten niet wat de toekomst brengt, maar wel zeker is dat de race naar talent verandert. Er komt meer volk op de arbeidsmarkt, waaronder hooggekwalificeerde mensen. De aanwerving zal dalen, dus het wordt belangrijker dan ooit om de juiste talenten aan te trekken. Denk niet meer zozeer in termen van competenties en diploma’s, maar doe aanwervingen waarmee je samen kan groeien en de crisis doorkomen.”

“Een organisatie met een succesvolle employee experience kent betrokken werknemers, minder absenteïsme en een lager personeelsverloop. Dat leidt tot hogere productiviteit en betere resultaten. Het is een onmisbaar onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie,” aldus Kim.

Succesvolle employee experience

From hire

“Welzijn en werkgeluk vormen de basis van de employee experience”, legt Kim uit. “Daar moet je op elk moment van de loopbaan op inzetten. Het moet als een rode draad doorheen de strategie van de organisatie lopen. En dat begint al bij de aanwerving. Vraag je niet alleen af of je technisch capabele mensen aantrekt, maar ook of die gelukkig zullen zijn op jouw werkvloer.”

… to retire

“Eenmaal de medewerkers aan boord zijn, moet je welzijn en werkgeluk ook in je talentmanagement vooropstellen: worden medewerkers op hun sterktes uitgespeeld, blijven ze groeien ... Kortom: kan je hen gelukkig houden in hun job? En zelfs als je afscheid neemt van een medewerker, kan dat in een positieve sfeer verlopen. Een organisatie die veel personeelsverloop kent en waar mensen met slaande deuren vertrekken, moet zich vragen durven stellen over zijn bedrijfscultuur”, vertelt Kim.

Begin intern

“Leg zowel formeel als informeel je oor te luisteren bij je medewerkers”, raadt Kim aan. “Vraag hen feedback over het hr-beleid: waar worden ze gelukkig van? Wat missen ze? Hoe kan je hun job gemakkelijker of aangenamer maken? Waar hebben ze schrik van? Vertrek vanuit die feedback om te evalueren waar verbetering mogelijk is.”

Kleine stappen naar grote verandering

Aan een succesvolle employee experience bouw je niet in één grote sprong, zegt Kim: “Kleine veranderingen zijn makkelijk door te voeren en te evalueren. Bovendien hoef je daar geen groot budget voor uit te trekken. Dus je employee experience verbeteren, dat doe je stap voor stap. Behoud wat goed is, verander wat beter kan. En blijf evalueren en luisteren naar je medewerkers.

Employee experience verbeteren

“Zo hoef je niet meteen grote, nieuwe initiatieven uit te rollen. Een kmo klopte onlangs bij ons aan. Hun jaarlijks kerstfeestje was tof, maar een week later waren de medewerkers het alweer vergeten. We behielden het concept van de ‘secret santa’, maar we verplaatsten het feestje naar een vluchtelingencentrum. De cadeautjes gaven ze aan de vluchtelingen, waarna ze samen met hen kerst vierden. Een evenement dat ze nooit meer vergeten. Een prima voorbeeld van hoe je een bestaand initiatief zonder extra kosten naar een hoger niveau kan tillen.”

Uitdagingen in crisistijden

“Ik zie de coronacrisis echt als katalysator om werk te maken van de employee experience”, zegt Kim. “Siemens is een mooi voorbeeld: die hebben sinds de crisis en het thuiswerken niet langer met uurregistraties maar met een performancesysteem. Zo leggen ze het vertrouwen volledig bij hun personeel. Veel organisaties zullen dat voorbeeld volgen. En dat is niet moeilijker bij een kmo dan bij een multinational. Grote bedrijven zitten vaak wat korter op de trends, dus het grote verschil is dat kmo’s wat meer bewustwording en opleiding nodig hebben voor ze die stappen zetten. Er liggen enorme kansen voor werkgevers: zij kunnen deze crisis aanwenden om positieve verandering door te voeren.”

Hr Digital Day op 8 oktober: mis de sessie van Kim Hilgert en haar collega Griet Deca niet

“Tijdens de Hr Digital Day zal je de belangrijkste principes van de employee experience ontdekken, en vooral ook leren hoe je die met kleine interventies veel kan bereiken. Onze webinar zal heel interactief zijn. Deelnemers zullen op voorhand ons kaartspel via de post ontvangen, waarmee we heel praktische tools aanreiken om aan je employee experience te werken.”

Benieuwd naar de sessie van Kim Hilgert op de Hr Digital Day? Schrijf je snel in, de plaatsen zijn beperkt!