Employee experience via innovatieve hr

1 juli 2022
Employee experience via innovatieve hr

Imec gaf zijn hr-afdeling veel meer impact door de introductie van technologie. Medewerkers zien vandaag hoe een innovatieve hr hun employee experience verbetert.

Imec, een onderzoekscentrum rond nano-electronica en digitale technologie, stelt vijfduizend mensen te werk, waarvan de helft eigen medewerkers, zo vertelt ons Gunilde Simeons, director employee data, payroll & digital. “We begeleiden onze brilliant minds op verschillende vlakken. Ze moeten goed samenwerken, want innovatie vergt de combinatie van expertises. Dat moet op het vlak van onderzoek, maar ook qua leiderschap. Peoplemanagers delen hun ervaringen in het begeleiden van werknemers. We steunen hen daarin maximaal.”

Self service

Imec richtte in 2015 een digital hr-team op. De voorbije jaren werden meerdere modules van SuccessFactors na elkaar geïmplementeerd. “De basismodule maakte al meteen veel data zichtbaar. We gebruiken het systeem in self service-modus, zodat iedere medewerker persoonlijke informatie ziet en kan wijzigen waar toegelaten. Acties of triggers informeren de managers zodra hr een administratieve wijziging doorvoert. De compensation module had meer impact. Salariswijzigingen en promoties van 2.500 medewerkers leidden tot veel beweging en veel Excelwerk voor hr. We automatiseerden alles.”

Automatisering

In het cloudplatform worden applicaties en uitbreidingen gebouwd op de basismodules van SuccessFactors. Imec automatiseert er vooral processen mee, waarbij veel data verwerkt worden én waarvoor geen standaardoplossing is. In eerste instantie kwam er een uitbreiding om de 2.500 extended workers te registreren, zoals industriële partners, contractors, consultants en studenten. “De extended workforce app is een geautomatiseerde manier om deze mensen in onze database te krijgen.” Vroeger kostte dat een voltijdse hr-medewerker. “Die kan nu ander werk doen dan pure data-invoer.”

Een tweede voorbeeld van uitbreiding betreft een interface die samen met Acerta en Flexso gebouwd werd. Persoons- en contractgegevens worden nu rechtstreeks van SuccessFactors doorgestuurd naar het payrollsysteem. Het derde voorbeeld is de bike allowance app, vertelt Simeons. “Negenhonderd mensen gebruiken de fiets, sommigen dagelijks, anderen bij mooi weer.” Hr heeft die info nu in een gebruiksvriendelijke app op SuccessFactors die ook goed geïntegreerd is in wat al bestond.

Conclusies

Gunilde Simeons besluit dat SuccessFactors gebruiksvriendelijk is, maar soms nog wat transactioneel aanvoelt voor de medewerker. De volgende releases zullen daar beterschap brengen. Ze is tevreden met het resultaat, in 2019 was het niet zo evident om de return on investment aan te tonen. Het is duidelijk dat hiermee een grote stap in de automatisatie van hr werd gezet. “Imec-medewerkers zijn trots om in een innovatieve omgeving te werken. Dan kun je op vlak van hr, financiën en ICT niet achterblijven. Onze mensen zien grote vooruitgang op het vlak van innovatieve hr. Dat is een belangrijk onderdeel van hun employee experience.”