Privacyverklaring

Erkenning versterkt welzijn en loyaliteit op de werkvloer

18 november 2024
Tekst
Partner Content

Medewerkers die zich erkend voelen, scoren niet alleen beter. Ze zijn ook loyaler. Dat inzicht drijft Edenred al meer dan 45 jaar om met innovatieve betalingsoplossingen te komen. “Wij blijven evolueren, omdat ook de voorkeuren van medewerkers blijven evolueren”, zegt Olivier Bouquet, Managing Director bij Edenred Belux.

Hoe zou je de oorspronkelijke missie van Edenred beschrijven?
Olivier Bouquet:
Ons verhaal startte in 1976 met het aanbieden van betalingsoplossingen waarmee werkgevers hun werknemers op een fiscaal aantrekkelijke manier konden vergoeden. Ik heb het dan over maaltijd- en ecocheques, maar ook over geschenk-,
sport- en cultuurcheques.

In 2019 lanceerden wij met Ekivita Edenred een kortingsplatform waarop je honderden superinteressante deals voor medewerkers kunt vinden. Het effect daarvan is tweevoudig. Dankzij de aangeboden kortingen versterk je als werkgever de koopkracht van je werknemers. Een gebaar dat werknemers waarderen en hun loyaliteit dan weer versterkt.

“Edenred is like being with Grandma. When you take her out to eat, is her treat”,
staat op jullie website te lezen. Wat willen jullie daarmee uitdrukken?
Onze creatieve betalingsoplossingen hebben nog een bijkomend effect. Als begunstigde heb je niet meteen het gevoel dat je geld uitgeeft wanneer je maaltijd- en ecocheques gebruikt. Daardoor ben je geneigd jezelf extra te verwennen en je iets meer te gunnen dan wanneer je met je eigen bankkaart zou betalen.

Recent namen jullie Reward Gateway over. Welke meerwaarde creëren jullie daardoor voor jullie klanten?
Zij zijn experten op het vlak van werknemersbetrokkenheid. De mate waarin medewerkers zich betrokken en verbonden voelen met hun organisatie is in deze tijden van het hybride werken iets waarop je als werkgever wil inzetten. Het goede nieuws is dat Reward Gateway over een platform beschikt dat je als een hefboom kunt gebruiken om de betrokkenheid, het welzijn en het potentieel van je werknemers te boosten.

Hoe werkt dat platform?
Een van de uitgangspunten is dat je je werknemers zoveel mogelijk op een individuele en gepersonaliseerde manier wil benaderen. Vandaar het gevarieerd aanbod van voordelen, zodat elke medewerker het gevoel heeft dat hij/zij aan zijn/haar trekken komt.
Concreet doen we dat door maar liefst 400 merken in onze etalage te plaatsen. Stuk voor stuk bieden ze werknemers recht op een korting.

Verder is er ook nog de module Erkenning. Dit is een tool waarmee je als werkgever bepaalde successen die je - samen met je mensen - boekt, kunt verzilveren in de vorm van een geschenk. Ook collega’s kunnen elkaar feliciteren door een digitale kaart naar elkaar te sturen. Het is een cruciale module. Zeker als je weet dat studies aangetoond hebben dat medewerkers die zich gezien en erkend voelen, tot 43 per cent beter presteren. Dat is een cijfer waar je niet naast kan kijken. The power of appreciation kan heel wat in beweging zetten.

Focust jullie nieuw platform ook op het welzijn van medewerkers?
Daarvoor is er de module Wellbeing. Hier vind je inspirerende content over hoe je je fysieke en mentale gezondheid op peil kunt houden. De informatie wordt regelmatig opgefrist, zodat de lezer regelmatig op nieuwe gezondheidsinformatie kan rekenen.

Wellbeing en communicatie gaan hand in hand. Vandaar dat ons nieuwe platform ook over een module Communicatie beschikt. Hier kun je als werkgever allerlei content plaatsen die je medewerkers kan interesseren. Dat kan in de vorm van een nieuwsbrief, filmpje of aankondiging. Het is trouwens geweten dat heldere communicatie de betrokkendheid van je werknemers versterkt.

Zonet had je het over de hefboomfunctie van jullie nieuwe plafform. Kun je nog eens samenvatten op welk vlak werkgevers een positief hefboomeffect mogen verwachten?
Door de werknemer op meerdere vlakken een teken te geven dat hij erkend wordt, voelt hij zich meer gevaloriseerd en gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven. Indirect heeft dit een gunstig effect op de bedrijfsresultaten én op je employer branding. Waar mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, stijgt het werkplezier en dalen de absenteïsme-cijfers.

Hoe zie jij wellbeing op de werkvloer in de toekomst verder evolueren?
Uit de feedback van onze klanten leren we dat de meeste van hen, namelijk 80 per cent, welzijn als een steeds belangrijkere component van hun HR-beleid zien. De wil om daar verder op in te zetten, is dan ook groot. Tegelijkertijd stellen we vast dat elke klant andere accenten wil leggen in de manier waarop ze dit willen doen. Maar één ding is zeker: engagement is king!

Wat drijft jou als directeur om van wellbeing je levenswerk te maken?
Ik doe deze job nu al acht jaar. Nog steeds ben ik er niet op uitgekeken. Precies omdat Edenred, net zoals de arbeidsmarkt en de wensen van werknemers, voortdurend in evolutie is. Hoe kunnen wij ons aanbod blijven afstemmen op de werknemer van de toekomst? Dat deden wij in het verleden al met onder meer met creatieve betalingsoplossingen, een discount platform, e-cards, …

Die vraag gaat ons ook de komende jaren blijven bezighouden. Want hoezeer de wereld ook in verandering is, één ding staat vast: wij blijven mee evolueren met wat medewerkers belangrijk vinden. Door hen te erkennen, kun jij als werkgever bijdragen aan hun welzijn en daarenboven hun koopkracht versterken. En dit terwijl jij ook nog eens je loonkosten optimaliseert. Bij Edenred kun je rekenen op een partner om dit soort win-win waar te maken.

Meer info?
www.edenred.be