Privacyverklaring

Financiële departement speelt rol in ‘The Great Resignation’

29 juni 2022
Tekst
Peter ooms
Beeld
Arthem Zukow on Unsplash

Financiële teams spelen een cruciale rol bij het voorkomen van vertrekkende werknemers die ontevreden zijn over de terugbetaling van kosten. Dat blijkt uit een enquête van SAP Concur bij 700 financiële en IT-leiders, leidinggevenden, en werknemers in heel Europa.

Bijna twee derde van de Benelux werknemers (60%) staat ook open voor nieuwe kansen, in lijn met The Great Resignation in de VS.

Luisteren naar de medewerkers

“Er wordt vandaag anders omgegaan met zakenreizen en onkosten”, zegt Rudy Verslype van SAP Concur Belux. “Het onkostenbeleid van bedrijven is veel strikter dan voor de pandemie, toen ook wat losser werd omgesprongen met onder meer per diem vergoedingen. Voor sommige medewerkers was dat een belangrijk onderdeel van hun vergoeding. De terugbetaling van reis- en andere kosten is dan ook een zeer gevoelig onderwerp. Als je daarbij weinig ruimte laat voor interpretatie of feedback, kun je inderdaad tegen een ontslaggolf aanlopen. Tijdens de coronapandemie zijn veel werknemers gaan nadenken over waar ze blij van worden in hun werk. Het is belangrijk dat bedrijven naar hun werknemers luisteren en weten wat ze nodig hebben en willen voor hun werk. Bovendien kijken jongeren anders tegen pendelen, reizen en duurzaamheid. Continu peilen is de boodschap.”

Onkostenbeleid moeilijk te controleren

Dat wordt nog belangrijker in een hybride omgeving. Uit de resultaten van het SAP Concurs Empowering Your People;-onderzoek blijkt dat ook de financiële processen van een bedrijf bijdragen tot een goede werknemerservaring. Amper een kwart (26%) van de leidinggevenden zegt echter dat ze in staat zijn om de naleving van het onkostenbeleid goed te kunnen controleren. “Dan krijg je mogelijk onkosten en facturen die niet passen binnen het bedrijfsbeleid of die niet conform de regels worden ingediend. Als je daardoor bepaalde reiskosten niet kan recupereren, sta je als medewerker open voor bedrijven met meer soepele of flexibele afspraken”, zegt Rudy Verslype.

Amper 36% van de werknemers vindt dat hun bedrijf voldoende training en tools biedt om goed op de hoogte te blijven over veranderend beleid en regelgeving.

Voor acht op tien medewerkers is onkostendeclaratie een complex proces

Slechts 30% van de leidinggevenden is van mening dat hun organisatie onkostennota’s in de nieuwe hybride werkomgeving goed verwerkt, aanvaardt en terugbetaalt. Hierdoor lopen ze het risico op boetes, omdat hun jaarlijkse audits niet tijdig goedgekeurd geraken. Eerder gaf de Belg al aan te durven frauderen met onkostennota’s, onder meer vanwege onbetaalde kosten door thuiswerk.

In de Benelux gebruikt één organisatie op vijf momenteel intelligente technologie om onkostennota’s te beheren. Amper 1 op 3 (31%) gebruikt software om de uitgaven van werknemers te analyseren, vast te leggen en bij te houden. 80% van de werknemers geeft aan de processen rond het beheren van reis- en onkostendeclaraties voor onder meer de goedkeuring en uitbetaling van vergoedingen uitdagend te vinden.

Meer informatie over de survey Empowering Your People is hier te vinden.