Privacyverklaring

Flexibel crisismanagement

1 december 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Katrien Schrever stopte haar zelfstandige activiteit om bij Acerta aan de slag te gaan. Ze startte middenin de coronacrisis. De exit uit de lockdown voorbereiden, werd haar eerste opdracht.

Katrien Schrever wilde hr-ervaring opdoen, alvorens als consultant naar bedrijven toe te stappen. Die periode duurde uiteindelijk een kwarteeuw. “Ik had het geluk dat ik me 25 jaar kon bekwamen in de breedte van hr. Dat gebeurde bij Janssen Pharmaceutica en UCB, twee bedrijven die zeer geavanceerd zijn op vlak van hr-beleid.” Daarna stampte Schrever haar eigen bedrijf uit de grond. Via Talent Builders begeleidde ze hr-professionals en teams. Daarbij combineerde ze haar ervaring met haar passie voor het faciliteren en coachen. Na twee jaar werd ze gecontacteerd voor een nieuwe uitdaging. Toen het woord Acerta viel, werd Katrien extra aandachtig. “Acerta is alom gekend als speler in de hr-wereld. Na gesprekken met onder andere ceo Christophe Deroose was het voor mij duidelijk dat het bedrijf de juiste drive had. Ik gaf mijn zelfstandige activiteit op en stapte naar de hr-dienstverlener.”

Organisatie van de toekomst
Uit de discussies voor aanwerving bleek dat Acerta verder wil gaan dan de traditionele hr met de opdracht van de nieuwe chief talent & organisation officer. De organisatie van de toekomst vormgeven met het juiste talent werd de focus, weet Katrien Schrever. “We moeten uitzoeken wat nodig is om onze talenten mee te nemen naar 2023. Hoe moeten we ze ontwikkelen en hoe kunnen we medewerkers begeleiden doorheen de evoluties? Daarbij staat klantgedreven performantie centraal. Het is mijn rol mee te bouwen aan de ambitie van Acerta om oplossingen te bieden voor het menselijke aspect van de business. Altijd met het doel toegankelijk te zijn voor onze klant vanuit de beste service en unieke klantenbeleving.”

Lockdown
Aan een nieuwe functie beginnen middenin een lockdown is geen sinecure. Covid-19 werd de eerste opdracht voor Katrien Schrever. “Ik werd gevraagd om de organisatie uit de lockdown te begeleiden. De crisis moest aangepakt worden met respect voor de businesscontinuïteit. Van bij het begin gingen we ervan uit dat corona een blijvertje zou worden. Onze grootste prioriteit is de gezondheid van de eigen medewerkers en klanten. Daarnaast wilden we continuïteit in onze dienstverlening. We promoten telewerk omwille van de vele voordelen – focus, flexibiliteit, productiviteit - en stimuleren tegelijk onze medewerkers om voldoende naar kantoor te komen zo lang het veilig is. Dat heeft te maken met teamcohesie, versterkt door de 3 c’s: cultuur, connectie en cocreatie. Onder de vorm van een sprint hebben we dit met een multidisciplinair team aangepakt. Ik ben oprecht trots op wat deze medewerkers hebben gerealiseerd met het nodige draagvlak en dit op zo’n korte termijn.”

Uitdaging 2023
Covid-19 heeft de toekomstvisie van Acerta niet veranderd, maar de uitdaging vergroot. Het bedrijf zat al in een digitale trend. Die is nu versneld. “Er vond een enorme acceleratie plaats op het vlak van digitale oplossingen voor onze klanten. Maar ook intern hebben we snelheid genomen. In mijn team vragen we ons af welke competenties we nodig hebben in de toekomst en hoe we ons talent hierin kunnen begeleiden. Naarmate we digitaler worden, zullen de mensen het verschil maken. We blijven inzetten op ons mantra ‘De kracht van mensen’. De wereld rondom ons verandert en als organisatie gaan we hierin mee. Ons hr-wagonnetje heeft alleen betekenis als we het aan de locomotief van de gehele business hangen.”

Meer in het topic: crisismanagement