Privacyverklaring

Gen Z’er en millennial veranderen van werkgever die beter matcht met persoonlijke waarden

31 mei 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Canva Studio (Pexels)

Bijna 9 op de 10 (87%) Gen Z'ers en millennials zijn bereid hun huidige baan op te zeggen om te werken bij een bedrijf dat beter aansluit bij hun waarden en levensstijl. Dat concludeert LinkedIn uit analyse van eigen data. Het platform ziet een groeiende generatie van professionals die geen compromissen willen sluiten over de waarden die voor hen belangrijk zijn bij bedrijven waar zij willen werken.

Uit het onderzoek blijkt dat, hoewel het salaris nog altijd de belangrijkste factor is, bedrijfswaarden voor veel mensen steeds belangrijker worden bij het zoeken naar een baan. Maar liefst 59% van de onderzochte professionals geeft aan niet bereid te zijn om te werken voor een bedrijf dat hun waarden niet deelt. Gen Z en millennials zijn de drijvende kracht achter deze verschuiving. Bovendien zegt 60% van de Gen-Z’ers en millennials dat waarden een doorslaggevende factor zijn om voor een bepaalde vacature te solliciteren.

Vacatures

Als gevolg van deze verschuiving vermelden steeds meer bedrijven waarden in hun vacatures, zo blijkt uit gegevens van LinkedIn. Het aantal vacatures voor starters waarin cultuur en waarden genoemd worden, is de afgelopen twee jaar wereldwijd met 154% toegenomen.

Het aantal vacatures waarin wordt verwezen naar het bewaken van een goede balans tussen werk en privéleven is het sterkst gestegen met 65%. Vacatures waarin waarden als cultuur, flexibiliteit en welzijn genoemd worden, worden tegenwoordig bijna drie keer zo vaak bekeken en er wordt twee keer zo vaak voor gesolliciteerd als twee jaar geleden.

Kritische vragen

Verder zeggen professionals in Europa dat zij zich zelfverzekerd genoeg voelen om tijdens een sollicitatiegesprek kritische vragen te stellen over belangrijke onderwerpen als

  • flexibiliteit omtrent werkuren (65%),
  • zelfexpressie met inbegrip van kledingvoorschriften (58%) en
  • religieuze zaken, bijvoorbeeld of het bedrijf een gebedsruimte heeft, en het beleid rond feestdagen zoals de ramadan (47%).

Zoekfilter op bedrijfswaarden

Om werkgevers in staat te stellen hun bedrijfswaarden beter uit te drukken, rolt LinkedIn een nieuw zoekfilter uit. Deze tool stelt bedrijven in staat om hun bedrijfswaarden beter uit te lichten op hun LinkedIn-pagina's en werkzoekenden te voorzien van de mogelijkheid om te selecteren op basis van deze waarden.

'Denk vanuit de sollicitant'

Sollicitatie-expert en LinkedIn Top Voice Jesse Geul ziet dat bedrijven die zich bewust zijn van deze verschuiving een concurrentievoordeel hebben in het aantrekken en behouden van jong talent. "Sommige organisaties vinden nog altijd dat nieuwe generaties zich maar moeten aanpassen aan de geldende standaard. Daarom liggen er juist prachtige kansen voor organisaties die rekening houden met deze verschuiving op het vlak van eisen. Een open geest, inlevingsvermogen en een beetje creativiteit kan zomaar een nieuwe vijver aan sollicitanten vrijspelen. Denk vanuit de sollicitant in plaats vanuit de organisatie."

Meer in het topic: waarden