Privacyverklaring

'Gesmaakt L&D-advies'

2 november 2022
Tekst
Patrick Verhoest

Na een acht weken durende stage bij Argenta, dienden Emma van de Ven en haar collega Taly Figueroa een tweeledig advies in over de aanpak van mentoring en het leeraanbod bij de bank-verzekeraar. Hun aanpak viel in de smaak bij de L&D-experten.

Emma Van de Ven studeerde eerst bachelor Productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen. Na haar master BioMedical Engineering aan de Technische Universiteit in Delft, nam ze een jaar de tijd om deel te nemen aan een van de technische studententeams van de TU Delft, waar haar team een Hyperloop ontwikkelde. Daar leerde ze als teamleider de wereld van hr kennen. Haar hr-interesse leidde haar naar de Antwerp Management School, waar ze koos voor een master HRM. “Het werd AMS omdat ik wilde leren hoe je mensen optimaal kunt leren functioneren binnen een organisatie.”

Argenta

Ondertussen is Emma Van de Ven aan het werk in het Nederlandse Utrecht als managementconsultant bij Summiteers. Daarvoor werkte ze in haar laatste semester AMS een dubbele opdracht af tijdens een acht weken durende stage bij Argenta. “Voor die stage kreeg ik twee opdrachten. Enerzijds moesten we met twee studenten onderzoeken of mentoring binnen Argenta potentieel had en hoe of waarvoor het uitgebouwd kon worden. Tegelijk onderzochten we hoe we hun huidige leer- en ontwikkelaanbod konden verbeteren. Vraag was om het bestaande format van interne kijkstages, genaamd Explorando, te herzien en optimaal af te stemmen op de visie van Leren & Ontwikkelen. Bij de twee deelopdrachten was het niet de bedoeling om een volledige oplossing uit te werken, maar een ruim advies te verwoorden, dat aansloot bij de waarden van Argenta.”

Aanpak

Emma en haar medestudente begonnen eraan, ondersteund door twee experten leren & ontwikkelen bij Argenta en een mentor van de Antwerp Management School. “De drie experts gaven ons de nodige bijsturing. We deelden onze acht weken vooraf goed in, maakten een plan van aanpak en hadden heel wat interviews na voorafgaand literatuuronderzoek. We verwerkten alles in een eerste advies, om nadien aan een focusgroep van Argenta-medewerkers een tweede ronde van feedback te vragen. We wilden zeker zijn dat de werknemers zich even goed in de oplossing konden vinden als onze contactpersonen.”

Besluiten

De studenten stelden vast dat mentoring heel wat potentieel heeft. De Argenta-populatie staat er in ieder geval voor open. “We opteerden voor een opbouwende aanpak in vier fases (prepare-establish-foster-appraise) en dachten aan de belangen van drie stakeholders (hr, mentor en mentee) wiens rol we invulden. Argenta zag de mogelijkheden en besloot er op een later moment mee aan de slag te gaan.” Ze werken alvast met de adviezen van de studenten ter verbetering van de Explorando-kijkstage. “We zagen twee opties voor het leer- en ontwikkeltraject. Enerzijds het verbeteren van de praktische organisatie en anderzijds mogelijkheden tot carrièreontwikkeling. Beide opties werden uitgediept en de Argenta-experts waren tevreden met ons advies. Vooral over het Explorando-luik kregen we fijne feedback. Op langere termijn past mentoring in the bigger picture. In een eerste fase starten ze met experimenteren rond onze aanbevelingen.”