Privacyverklaring

Hackaton als rekruteringskanaal

16 december 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Op een seminarie van RHmagazine vertelde specialist Michel Duchateau over een hackaton opgezet om te rekruteren. 

We kennen het principe van de hackaton: je sluit verschillende teams op in een comfortable omgeving voor pakweg een weekend met een missie. Teams moeten een probleem oplossen op een collaboratieve manier tegen andere teams en er is tijdsdruk. Michel Duchateau, de lanceerder van Hackathon Belgium en facilitator van Startup Weekend in Europa, blikte voor RHmagazine terug op een hackaton voor een Luikse fintech die laatstejaarsstudenten wilde rekruteren. 

De studententeams zouden werken rond projecten, maar de echte klemtoon bleef bij de eventuele aanwerving. De start-up wilde ook de manier van denken en werken van jongere generaties leren begrijpen. Om die reden telde elk team ook een eigen werknemer. 

Bepaalde hogescholen en universiteiten kregen een uitnodiging om studenten af te vaardigen. “Scholen gingen daar vlot op in. Sommige hielden zelfs intern wedstrijden om deelnemers te selecteren”, aldus Michel Duchateau. Er namen 52 studenten deel uit 13 scholen.

Positieve ervaring
Ondanks een paar gelijkenissen, is dit geen assessmentcenter. "De hackaton is een zinvol evenement dat bijdraagt tot een cultuur en dat de deelnemers een positieve ervaring biedt. Dit is meer dan een louter rekruteringsactie, want ze heeft ook een weerslag op de medewerkers die er aan meedoen."

De voorbereiding begon vijf maanden op voorhand en kent zijn prijs, want tachtig deelnemers deelnemers overnachtten in Brussel. Maar mét resultaten: er werden flink wat talenten effectief aangeworven. Bovendien werkte het intensieve weekend als eenteambuilding. "Talrijke werknemers kwamen vrijwillig helpen." Een en ander versterkt zeker ook het werkgeversmerk van de fintech. "Zelfs de niet-weerhouden kandidaten gingen terug naar huis met een tevreden gevoel over de ervaring”, zo weet Michel Duchateau.

Bron: François Weerts, RHmagazine