De jongste generaties werknemers in België, Gen Z en millennials, staan voor een uitdagend landschap waarin carrièreontwikkeling, leertrajecten in Generative AI (GenAI) centraal staan. Daarnaast is ondersteuning van mentale gezondheid een belangrijke factor die beslissingen van Belgische Gen Z en millennials omtrent hun werkplek beïnvloedt. “Organisaties dienen een context te creëren waarin je mag experimenteren met GenAI”, zegt Nathalie Vandaele van Deloitte.
Hoewel het belang van generatieve AI (GenAI) steeds toeneemt, blijkt dat het gebruik en vertrouwen in deze technologie nog beperkt is. Slechts 27% van Gen Z en 18% van de millennials zeggen een goed begrip te hebben van GenAI. Bovendien voelen slechts 49% van Gen Z en 42% van de millennials zich op dit moment comfortabel om met GenAI-systemen en -tools te werken Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat frequente gebruikers positiever zijn over de technologie. Zij geloven dat GenAI hen helpt tijd te besparen en een betere werk-privébalans te realiseren.
Werkgevers spelen een sleutelrol in het overbruggen van deze kloof. Momenteel vindt slechts 54% van Gen Z en 39% van de millennials dat hun werkgever voldoende ondersteuning biedt om hen vertrouwd te maken met de voordelen van GenAI. “Organisaties moeten een stap verder gaan en een omgeving creëren waar vertrouwen in AI wordt opgebouwd, experimenteren wordt aangemoedigd en AI-vaardigheden worden ontwikkeld”, zegt Nathalie Vandaele, human capital leader bij Deloitte België.
Voor jonge werknemers gaat werk verder dan alleen een loon. Maar liefst 75% van Gen Z en 73% van de millennials vinden zingeving in hun werk. Respectievelijk 68% en 59% zijn tevreden over de mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Gen Z hecht vooral belang aan continu leren, terwijl millennials gestructureerde carrièrepaden belangrijk vinden.
Met de impact van de Europese richtlijn op loontransparantie, die meer inzicht zal geven in salarissen, zal de nadruk op andere aspecten zoals loopbaanontwikkeling en welzijn verder toenemen. “Organisaties die aan deze verwachtingen voldoen, bevorderen niet alleen de tevredenheid en loyaliteit van hun werknemers, maar zorgen ook voor een betere retentie”, aldus Vandaele.
Ondanks de focus op welzijn, blijft mentale gezondheid een pijnpunt. 44% van Gen Z en 59% van de millennials voelen zich gestrest of angstig, vaak door lange werkuren en een gebrek aan tijd om taken af te ronden. Een derde van de respondenten vindt dat hun werkgever hun mentale gezondheid niet serieus neemt. Bovendien voelen 30% van Gen Z en 32% van de millennials zich niet op hun gemak om over hun welbevinden te praten op het werk.
Daarnaast is een aanzienlijk deel van mening dat hun managers slecht zijn voorbereid om met de stress of angst van werknemers om te gaan. Leidinggevenden spelen ook een cruciale rol in het doorbreken van het stigma rond mentale gezondheid. Toch geeft ongeveer 30% van beide generaties aan dat hun leiders zelden prioriteit geven aan mentale gezondheid of hun eigen ervaringen delen.
Diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) zijn uitgegroeid tot doorslaggevende factoren voor jong talent. Voor het eerst wordt een gebrek aan DEI genoemd als een primaire reden om een baan op te zeggen. Bijna de helft van de Gen Z en 43% van de millennials hebben al vacatures afgewezen vanwege ethische bezwaren.
Nathalie Vandaele benadrukt de kansen voor werkgevers: "Gen Z en millennials kiezen bewust voor werkgevers die aansluiten bij hun persoonlijke en professionele waarden. Organisaties die mentale gezondheid, diversiteit en loopbaanontwikkeling centraal stellen, zullen succesvol zijn in het aantrekken en behouden van jong talent.”
Bron: De jaarlijkse Gen Z & Millennial Survey van Deloitte, uitgevoerd onder 22.800 respondenten in 44 landen, biedt inzicht in hun prioriteiten en verwachtingen op de werkvloer.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.