85% van de C-level managers worstelt met de aanpassing naar virtueel werken. Ze signaleren te kampen met psychische problemen, zelfs meer dan hun medewerkers. Tegelijk staan ze het meest open voor ondersteuning met behulp van slimme technologie. Daarvoor kijken ze naar een initiatief van hun werkgever. Want we keren niet meer terug naar vroeger. De veranderingen zijn een blijver.
Dat blijkt uit een wereldwijde studie van Oracle na een bevraging van meer dan 12.000 respondenten afgelopen zomer. Wat betekent dit voor België? “Slimme technologie staat nu meer dan ooit in de spotlights”, aldus Bart Van Keer, Strategy Director bij Oracle. “Dezelfde technologie die werknemers al jarenlang gebruiken als consument op online platformen of via hun smartphone, treedt binnen in hun rol als werknemer. Technologie zoals artificiële intelligentie, machine learning, Internet of Things en robotica krijgt een gezicht en een naam.”
Het verwondert Bart Van Keer niet dat senior managers vragen naar hulp. “Hun traditionele manier van face-to-face communiceren staat op de helling. In de plaats daarvan regeren digitale tools met een andere omgangscode. Die ontwikkelingen zie je zelfs in HR systemen.” Hij merkt ook op dat de druk op de managers hoog ligt: niet alleen de eigen verantwoordelijkheid telt, ook de besognes van de medewerkers landen deels op hun schouders.
Ook jonge werknemers uit de generatie Z (geboren einde jaren ’90) en de zogenoemde millennials lijden hard onder de pandemie: carrière en gezin combineren, ontspanningsactiviteiten die wegvallen. Om het risico op burn-out te temperen vragen ze openlijk naar de ondersteuning van tools op basis van kunstmatige intelligentie. Dat is aannemelijk voor deze groep digital natives. Maar ook de C-level managers vinden hun gading in de technologie. Ze praten eerder met een robot over hun mentale gezondheid dan met een collega, zo blijkt uit de studie.
Bart Van Keer nuanceert en trekt geen harde lijn tussen generaties. “We gebruiken allemaal slimme apps om muziek te beluisteren of zelfs te mediteren en zijn steeds meer vertrouwd met intelligente chatbots. Die hulpmiddelen zijn 24/7 beschikbaar. Ze bieden een veilige omgeving aan en oordelen nooit. Medewerkers willen in een werkcontext slimme technologie ervaren zoals ze dat ook privé doen. Bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid op: ze formuleren steeds meer een oplossing voor die vraag van hun werknemers. HR systemen reiken gelijkaardige functionaliteiten aan als de succesvolle consumenten apps.”
Bestaat er een verband met het gangbare type van leiderschap en cultuur in een organisatie? Durven medewerkers alleen maar met een machine communiceren? Bart Van Keer: “Er is geen one sizes fits all. Het gaat over individuele persoonlijkheden. Elke medewerker kiest zelf of hij een open gesprekscultuur benut of eerder grijpt naar technologie. Een multi-channelaanpak is dus aangewezen: je biedt als bedrijf een pallet aan.”
Om het vertrouwen in elk van de communicatiekanalen te versterken, adviseert Bart Van Keer om helder en proactief uit te leggen wat er met de data gebeurt. Privacy en veiligheid zijn cruciaal.
Het vaccinatieprogramma loopt. Er is licht aan het einde van de Covid-tunnel. De afgelopen maanden vormden een echte stresstest voor leidinggevenden, medewerkers en bedrijven. Ze namen goed- en kwaadschiks de nieuwe technologie op. “We keren niet terug naar de oude manier van werken. Wat zal volgen, is een optimalisatieslag”, voorspelt Bart Van Keer. “Efficiënter en effectiever werken op afstand, de digitale hulpmiddelen laten renderen. Bedrijven zullen door deze oefening hun HR Service Delivery Model anders organiseren. Het draagvlak is daarvoor aanwezig. Het is geen experiment meer.”
De impact van de COVID-19 pandemie op de mentale gezondheid van werknemers loopt uiteen en is afhankelijk van factoren als leeftijd, functie en locatie. Dat blijkt uit onderzoek van Oracle en Workplace Intelligence, een HR-onderzoeks- en adviesbureau. Het onderzoek dat meer dan 12.000 werknemers, managers, HR-leiders en C-level managers uit 11 landen bevroeg, toont aan dat C-level managers meer moeite hebben zich aan te passen dan hun werknemers en dat jongere generaties de meeste kans lopen op een burn-out. Werknemers uit India, China, de VS en de Verenigde Arabische Emiraten rapporteerden het vaakst dat de pandemie negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid.
C-level managers hebben het meest geworsteld met werken op afstand en geven aan meer last te hebben van psychische problemen dan hun werknemers. Tegelijkertijd staan zij ook het meest open voor het vinden van hulp met behulp van Artificial Intelligence (AI):
Jonge werknemers ervaren het vaakst een burnout als gevolg van de effecten die de pandemie heeft op hun mentale gezondheid. Zij vragen openlijker om AI-support.
Net als COVID-19, is de impact van de mentale crisis verschillend per land. Mensen in India en China worden het hardst getroffen en staan het meest open voor AI-support, terwijl werknemers in Italië, Duitsland en Japan minder te lijden hebben van de crisis.
Ondanks verschillen in functieniveau, generatie en locatie, zijn werknemers het er wereldwijd over eens: de coronapandemie heeft negatieve invloed op de mentale gezondheid van de internationale beroepsbevolking en vragen om hulp.
"Door te onderzoeken wat de verschillen zijn tussen onder andere demografie en regio, wordt duidelijk dat de pandemie grote impact heeft op de mentale gezondheid van werknemers met verschillende leeftijdsgroepen, functies en locaties," zegt Dan Schawbel, research director van Future Workplace."Te midden van de uitdagingen van de pandemie kunnen bedrijven deze periode echter ook gebruiken als katalysator voor positieve verandering. De inspanningen die bedrijven nu doen om de mentale gezondheid van hun mensen te beschermen, zullen de komende decennia leiden tot gelukkigere, gezondere en meer betrokken werknemers."
"De pandemie zette de mentale gezondheid van werknemers wereldwijd in de schijnwerpers, maar onze bevindingen laten ook zien dat werkgevers ondersteuning willen bieden, onder andere door de inzet van technologische oplossingen zoals AI”, zegt Emily He, senior vice president, Oracle Cloud HCM. “De manier waarop de pandemie onze werkroutines heeft veranderd, maakte werknemers kwetsbaarder voor een burn-out, stress en andere mentale gezondheidsproblemen. Op de een of andere manier had dit op iedereen invloed. De oplossingen die organisaties hiervoor bieden, moeten aansluiten bij de unieke uitdagingen waarmee werknemers te maken hebben. Maar over het algemeen tonen de onderzoeksresultaten aan dat het implementeren van technologie om de mentale gezondheid van werknemers te verbeteren, een prioriteit moet zijn voor elke organisatie."
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.