Privacyverklaring

Het belang van echte en consistente aandacht in tijden van technologische hype

29 september 2020
Tekst
Jo Cobbaut

We willen allemaal de betrokkenheid van werknemers versterken. Dus maken we flink werk van een oplossing. Met het gevaar dat we dat gaan over engineeren, zo argumenteert Amy Leschke-Kahle. Wat uw oplossing ook inhoudt, vergeet niet dat je vooral aandacht moet tonen. En dat op een kwalitatieve en consistente manier.

Amy Leschke-Kahle van The Marcus Buckingham Company waarschuwt voor een fout die in de wereld van product design bekend staat als over-engineering. Niet toevallig wellicht omdat ze een aantal apps in gedachten heeft. Een over-engineered product, of het nu gaat om een app of een stoel, biedt zoveel dat het eerder verwart. Goed ontworpen producten gebruik je erg intuïtief, zonder inspanning.

Eenvoudig en intuïtief

Maar omdat betrokkenheid zo belangrijk is, ontstaat het gevaar dat we te complexe processen bedenken en te gesofistikeerde tools. We moeten effectieve maar tegelijk ook eenvoudige oplossingen ontwerpen. Focus op consistente en eenvoudige rituelen die makkelijk ingepast worden in de dagelijkse werkroutine, zo adviseert Amy Leschke-Kahle.

Ze ziet steeds meer technologische oplossingen, maar waarschuwt: ondanks die technologie blijft de menselijke check-in een van de beste manieren om medewerkers betrokken te houden. Als die tenminste op de juiste manier gebeurt. Uit een TMBC-studie The Power of Conversation kwam één cruciale factor naar voor: frequente aandacht van de mensen die er het meeste toe doen op ons werk, met name onze managers.

Frequente aandacht

De data uit de TMBC-studie zijn ondubbelzinnig. Managers die wekelijks gesprekken opzetten met hun teamleden over hun dringendste prioriteiten, verhogen de betrokkenheid significant met

  • 60 % in de groothandel,
  • 57 % in technologische organisaties en
  • 54 % in de gezondheidszorg.

Sterktes

De frequentie is belangrijk, maar er is meer. Het gesprek moet gevoerd worden met het oog op de sterktes van de betrokkene. De leidinggevende moet focussen op hun sterktes en vanuit een positieve ingesteldheid. Het impliceert dat je ujitgaat van wat iemands belangrijkste werk is op dat moment en hoe je hen kan helpen vanuit hun sterktes om dat gedaan te krijgen.

Maar ook dat gesprek moet je weer niet over-engineeren of te complex maken. Cruciaal hier is een beperkte set van sterke vragen die werken in alle denkbare situaties. Bijvoorbeeld?

  • Hoe ziet een situatie eruit waarin je op je best bent?
  • Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat je op je best kan zijn?
  • Welke barrières kan ik afbreken voor jou nu onmiddellijk?
  • Wat kan ik vandaag nog uit jouw weg helpen?

Stel dus een aantal kritische vragen en verlies je niet in een waslijst van secundaire vragen. Cruciaal is dit dan wel vol te houden, wat op zich ook al een reden is om het te doen op een eenvoudige en intuïtieve manier. Dat zal impliceren dat men die goed integreert in de vertrouwde werkroutine, zo concludeert Amy Leschke-Kahle

BRON:

  • Amy Leschke-Kahle, Stop over-engineering an start connecting, td.org
  • The Power of Conversation, TMBC.com