Privacyverklaring

“Het belangrijkste resultaat is de versnelling van het leerproces'

1 juli 2022
Tekst
Peter Ooms

Telenet-medewerkers geven zelf hun competenties en skills op in een centraal platform. Op die manier zien alle collega’s welke skills al beschikbaar zijn in de organisatie en kunnen die meteen inschakelen voor nieuwe projecten. Het geeft Telenet ook de mogelijkheid om kennislacunes sneller op te vangen.

“Binnen de hr-afdeling van Telenet stelden een aantal medewerkers vast dat ze een tekort hadden aan financiële kennis. Op ons ExpeditionT-platform hebben we de vraag gesteld of iemand van de collega’s van de financiële afdeling ons daarbij wilde helpen. Intussen heeft een controller zich gemeld en die zal een aantal namiddagen een inleiding geven over finance voor hr-professionals. Het is een concreet voorbeeld van de voordelen van zo’n platform dat de kennis van de medewerkers capteert en zichtbaar maakt voor de hele organisatie”, zegt Kirsten Florentie, vicepresident People & Engagement bij Telenet.

Eigen competenties zelf beheren

De aanpak past in een strategische doelstelling om het engagement van de huidige medewerkers op peil te houden en te versterken. Dat moet ook de retentie nog verbeteren. Daarnaast wil Telenet zich voorbereiden op de toekomstige behoefte. “We moeten maken dat we over een termijn van vijf jaar de nodige competenties van onze future workforce in huis hebben. Daarvoor moeten we eerst vaststellen welke kennis en capaciteiten we nu aan boord hebben. Dan kunnen we zien hoe we het verschil kunnen overbruggen. Dat willen we doen door een intensieve data-analyse die toch gebaseerd is op een menselijke aanpak van de medewerkers”, zegt Kirsten Florentie.

Medewerkers kunnen hun groei-ambities en plannen opgeven en welke opleidingen ze willen volgen. Wie hieraan meewerkt, geeft ook toestemming om rekening te houden met online activiteiten. Een technicus die al webinars heeft gevolgd over nieuwe tools zoals Pega of Jira, ziet die activiteiten in het platform van Huapii verschijnen. “Op die manier kunnen we kort op de bal spelen. Recent opgedane competenties worden zo zichtbaar voor de mensen in de organisatie. Die kunnen meteen bij elkaar te rade gaan. Die analyse van de online activiteit is een aanvullende functie geleverd door TechWolf”, zegt Kirsten Florentie.

Snelle adoptie

Kristof Stevens, medeoprichter van Huapii: “De kern van het aanbod van Huapii is dat het medewerkers uitnodigt om zelf de communicatie over hun competenties en skills up-to-date te houden. We merken dat traditionele hr-managementsystemen daar niet in slagen. Ons platform is trouwens gestart als een project bij Solvay om de silo’s tussen de afdelingen te verkleinen en medewerkers zelf de verantwoordelijkheid voor hun carrière te laten opnemen. Traditionele systemen zijn daar te log voor. Na een jaar hebben die vaak een adoptiegraad van twintig procent. Bij Solvay haalden we tachtig procent na amper zes weken.”

Ook Telenet ziet een vergelijkbare adoptiegraad. “We hanteren Huapii als een laagje over het Oracle hrm-systeem. We verwachten dat die adoptie nog een stuk hoger zal zijn nadat we het platform naar iedereen hebben uitgerold. We zijn gestart met een proefproject bij 250 medewerkers in de afdeling Data & digital en zagen daar meteen een snelle aanvaarding. Intussen hebben ook al alle leidinggevenden een workshop over ExpeditionT gevolgd en zagen we een snelle adoptie tot tachtig procent bij deze medewerkers. Eind april volgt een brede uitrol naar al onze medewerkers. Ik stel vast dat hoe meer medewerkers het systeem gebruiken, hoe krachtiger het wordt. Daarnaast verwacht ik dat medewerkers aan het begin van hun carrière er meer voordeel uit kunnen halen door hun competenties kenbaar te maken. Ik voorzie dat de adoptiegraad bij hen nog een stuk hoger zal liggen”, zegt Kirsten Florentie.

Telenet gebruikt het platform in de eerste plaats om de competenties op te volgen en leerinitiatieven te stimuleren. Want continu leren van medewerkers is een cruciaal element in de groei van de organisatie. Hierbij helpt zeker ook een cultuur van continue feedback. Dat laatste aspect is in 2020 in de plaats gekomen van jaarlijkse performance-afspraken. “We streven naar een kortere opvolging van die feedback. Dankzij het capteren van de input van de medewerker en zijn omgeving verloopt dat veel vlotter”, zegt Kirsten Florentie.

Leerproces versnelt

Het belangrijkste resultaat van de toepassing van Huapii is de versnelling van het leerproces. “We merken nu veel sneller wanneer medewerkers behoefte hebben aan een bepaalde opleiding. Zeker in een technologische omgeving – met onder andere de introductie van 5G in het mobiele netwerk – kan dat snel bewegen. Tegelijk schatten we beter in hoe dringend het is en zien we ook sneller wanneer er wel al kennis is opgebouwd bij een aantal voorlopers. Dan is het zaak om hen snel met elkaar in contact te brengen om onderling overleg te plegen. Op die manier organiseren we de zelfsturing voor opleidingen en hebben we ook minder externe planning, monitoring en steun nodig”, zegt Kirsten Florentie.

Ook het aantrekken van de juiste medewerkers voor projecten werkt al goed. “Maar we zien daar wel een verschil voor grote en kleine assignments. Wanneer het gaat over bijdragen van enkele uren, die medewerkers bovenop hun taken erbij nemen, gaat het goed. Maar het ligt moeilijker als door een nieuwe taak het gewone werk onder druk komt. We zien daar een nood aan duidelijke richtlijnen. Nu schrikt dat de medewerkers nog te veel af.”