Het kantoor met Starbuckssfeer

25 februari 2021
Beeld
© Marc Croonen
Het kantoor met Starbuckssfeer

We horen steeds meer dat het kantoor na deze gezondheidscrisis een ‘ontmoetingsplek’ wordt. Marc Croonen is alvast overtuigd. Bij Vandemoortele genoten de medewerkers voor de pandemie van een nieuw gebouw met een marktplein dat een gezellig dorpsgevoel creëert.

Marc Croonen vertelt in het magazine Ondernemen (ETION) dat hij al eerder een tendens zag naar een kantooromgeving die meer dan vroeger verschillende functies zal vervullen. Bij Vandemoortele wordt het nog meer dan vandaag een plek voor formele en informele live-ontmoetingen, zo weet de hr-directeur bij Vandemoortele.

Medewerkers willen afwisseling

Die omgeving voorziet nog wel ruimtes om geconcentreerd te werken, maar ook vergaderruimtes met de nieuwste technologie om live of virtueel te brainstormen, te overleggen, of een workshop te volgen. “Een Starbucks-omgeving waar je tegen de achtergrond van het geroezemoes van je collega’s je e-mails doorneemt.” Die diversiteit aan functies past mooi bij de behoefte van de meeste medewerkers aan afwisseling tijdens de werkdag. “Ze willen niet hele dagen thuis werken.”

Vandemoortele anticipeerde voor zijn nieuw gebouw in Gent op nieuwe noden en verwachtingen die er kwamen door maatschappelijke evoluties op het vlak van mobiliteit, duurzaamheid, inclusiviteit en leiderschap, en technologische mogelijkheden zoals digitalisatie, telecommunicatie en virtualisatie.

Dorpsplein

Hoe zorgt dat nieuwe Food Experience Center voor een fijne werkervaring in een stimulerende omgeving? Het belangrijkste vindt Marc Croonen het gevoel van openheid en verbondenheid in de kern van het gebouw: een licht atrium met zwevende platformen, rond een boom waar de buzz van pratende mensen in de lucht hangt. Dankzij die open ruimtes connecteren medewerkers meer met elkaar en is er meer collegialiteit. “Onze medewerkers zijn heel positief over dat marktplein, dat dorpsgevoel. We brengen de medewerkers ook dichter bij onze producten. Van bij het binnenkomen in het atrium zie je onze masterchefs bezig in de bakkerij en de keuken.”

Door de gezondheidscrisis viel die buzz natuurlijk weg. Vandemoortele moest bijschakelen. “We hebben onder meer persoonlijke toetsenborden, schermen en temperatuurscanners moeten voorzien. Door covid viel ook die buzz weg. Ik hoop dat we snel met velen kunnen terugkeren en zo die energie terugkrijgen.”

Telewerken na de crisis?

Toen telewerk de norm werd, had Vandemoortele daar al ervaring mee, want een jaar voor de verhuis naar het Food Experience Center voerde het bedrijf thuiswerk in. “Toen moesten we nog een evenwicht zoeken, maar eenmaal we verhuisd waren en de virtuele samenwerkingsplatformen de norm werden, liep dat heel vlot. Door covid was het fulltime thuiswerk voor velen na een paar weken geen prettige ervaring meer. Ze misten hun collega’s, de grens tussen werk en prive vervaagde en de infrastructuur thuis was niet altijd optimaal.”

Na de eerste golf deed Vandemoortele een bevraging in alle landen over hoe mensen telewerk op lange termijn zien. Heel weinig medewerkers gaven vier of vijf dagen telewerk op als optimaal. “Voor 37% waren twee dagen telewerk ideaal, 39% zag drie dagen als het ideale evenwicht. Er is uiteraard verschil al naargelang de aard van de job, de persoonlijkheid, de relatie met de collega’s en de manager, maar praktisch iedereen wil regelmatig in het Food Experience Center werken. De kantooromgeving verdwijnt dus niet.”

Bron: Melanie Devrieze, Kantoor evolueert steeds meer naar ontmoetingsplek, ETION