Het team van... Machiel De Cock, talentmanager Easyfairs België

1 december 2019
Tekst
Patrick Verhoest
Het team van... Machiel De Cock, talentmanager Easyfairs België

Hoe ziet het hr-team van Easyfairs België eruit?
Ons talentteam bestaat uit drie medewerkers. We staan ten dienste van de 170 werknemers van onze organisatie, die beurzen organiseert en eventhallen uitbaat. Recent vierden we het tienjarig jubilieum van Marie, mijn eerste collega op hr. Zij is de terechte vertrouwenspersoon die zich voornamelijk ontfermt over payroll en hr-administratie. Daarnaast maakt ze ook deel uit van het comité rond corporate social responsibility, van waaruit ze allerlei personeelsevents en welzijn op het werk trekt. Tinka, mijn tweede collega, kwam nog geen jaar geleden aan boord en maakte een heel vlotte start. Ook bij haar kunnen medewerkers met al hun vragen terecht. Het grootste deel van haar tijd besteedt ze aan rekruteringen. We werven – gezien onze groei - ongeveer dertig medewerkers per jaar aan. In tijden van schaars talent gaat ze mee op zoek naar wat wij A-Playersnoemen. Zelf stuur het ik het team aan en zorg ik voor het vertalen van het hr-beleid van de groep op lokaal niveau. Ik ben nauw betrokken bij Talent Attraction, Talent Management & Talent Development. Samen met de cfo werk ik ook intensief aan de optimalisatie van onze verloningsstrategie en wil ik me blijven actief inzetten voor het engagement en de tevredenheid van onze werknemers.

Wat maakt het hr-team speciaal en waarom zet u het graag in de kijker?
We werken in een toffe en dynamische sector met veel extraverte en communicatieve mensen met pit. We staan nooit stil, alles is permanent in verandering en we zoeken altijd naar verbetering. Wie bij ons werkt, moet om kunnen met verandering, zeker op de hr-dienst. Mijn collega’s slagen daar zeer goed in. Het hr- team bij Easyfairs België is klein en daarom erg complementair en performant. We komen van ver, want zes jaar geleden was ik nog alleen. Vandaag zijn mijn collega’s, ondanks hun rijkgevulde agenda, vlot toegankelijk voor allerlei vragen en bieden ze altijd een luisterend oor.

Hoe is het hr-team geëvolueerd?
Doorheen de jaren heeft het bedrijf mij de ruimte en het vertrouwen gegeven om de hr-afdeling uit te bouwen. Als lid van het managementteam kan ik de evolutie van het bedrijf ook van nabij volgen en hierop meteen inspelen. Zo zijn we ook meegegroeid met de organisatie, waardoor we nu met ons team in staat zijn om veel meer te doen dan enkel het hoogst nodige. We hebben de voorbije periode heel wat loonoptimalisaties doorgevoerd. We zijn heel actief in rekrutering en zetten het laatste jaar ook sterker in op employer branding. We vinden het belangrijk om de juiste medewerkers aan te trekken, zij die wat cultuur betreft passen in ons bedrijf. Wij zijn geen doorsnee bedrijf. Daar horen bijzondere medewerkers bij.  

Waarvoor staat hr verder nog garant binnen Easyfairs?
We stimuleren ondernemerschap, geven medewerkers kansen om te groeien en werken aan open communicatie. Dat is niet altijd gemakkelijk in een bedrijf waar alles zo snel verandert en de werknemers verspreid zitten over vijf verschillende Belgische vestigingen. Vanuit hr proberen we voor voldoende engagement en fun zorgen. Er zijn verschillende feestelijke momenten per jaar, zoals het vieren van jubilarissen en een welkomstdag voor nieuwe werknemers. We zijn bekommerd om het mentale en fysieke welzijn van onze medewerkers. We bieden daarvoor bijvoorbeeld yoga en moving@work op het werk aan. We zijn erg fier dat onze inspanningen erkend worden door de werknemers, want we hebben dit jaar het certificaat voor Great Place To Workontvangen. We zijn nu nog meer gemotiveerd om zo verder te doen en nog meer in te zetten op de tevredenheid van onze medewerkers.