Privacyverklaring

Het team van Paul Busschots, hr-director Zorgbedrijf Antwerpen

1 februari 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Hoe ziet uw hr-team eruit?
B
innen Zorgbedrijf Antwerpen werken 4.000 gemotiveerde medewerkers, zodat onze 20.000 klanten comfortabel ouder kunnen worden. Onze hr-afdeling biedt maximaal ondersteuning aan onze medewerkers vanuit vijf invalshoeken. We hebben om te beginnen aandacht voor rekrutering, begeleiding en ontwikkeling van talent. Daarnaast hebben we een leerafdeling. Daar komen technische en leiderschapsprogramma’s aan bod, evenals de aanpak van intermenselijke relaties, waaronder het omgaan met klanten. De derde poot slaat op onze twintig hr-partners. Dat maakt ons specifiek: ze staan onze medewerkers in het veld bij en leveren hen alle hr-gerelateerde hulp. Welzijn en preventie maken het vierde onderdeel uit. Alles wat die beide topics aangaat, doen we in huis. Voor arbeidsgeneeskunde, psycho-sociaal welzijn, preventie, re-integratie, burnout en coaching hebben we een eigen aanpak binnen Zorgbedrijf. Tot slot is er de sterke poot van de personeelsadministratie, onze projectwerking en ons ‘legal departement’ rond hr. Die vijf onderdelen vormen bij ons het team.

Wat maakt het team speciaal?
Onze rode draad is eenvoudig, maar maakt ons team ook speciaal: we werken ondersteunend op het veld en spreken met één stem. We zorgen er actief voor dat, wanneer onze vierduizend collega’s met iets zitten, we daar met hr een antwoord op zoeken. We doen dat graag voor hen, zodat zij kunnen focussen op hun werk. Dat kunnen om het even welke problemen zijn. Vanuit onze ondersteunende rol pikken we erop in. De focus ligt verder op de wijzigende arbeidsmarkt. Er is schaarste en er komen senioren bij, waardoor we – mede door de vele pensioenen – medewerkers moeten vervangen. Daarom zetten we in op actief talentmanagement en het laten doorgroeien van werknemers. Een warm onthaal voor nieuwe medewerkers is van groot belang. Dat organiseren we via een opvang van een week, waarin onze systemen en onze aanpak bij wijze van introductie worden toegelicht. Belangrijk is dat we naar automatisatie van processen gaan. Daarbij begeleiden we de medewerkers naar andere functies. Ons streefdoel is minder medewerkers in de administratie, meer in de zorg voor de klant. We hebben ook een leiderschapsacademie. Verder werken we in een openfeedbackcultuur.

Hoe wordt het hr-team gezien bij de collega’s?
Je zou hen moeten consulteren, maar we bevragen hen geregeld en hebben daar dus een idee over. Het gevoel is dubbel. Enerzijds is er onze bedrijfsmatige benadering waarbij we implementeren wat het bedrijf nodig heeft. Die aanpak vinden de collega’s wellicht wel eens lastig, want dan moéten zaken en wordt met wettelijke elementen en procedures geschermd. Dat is de moeilijke kant. Maar die staat in evenwicht met de ondersteuning van alle medewerkers. Rond dat laatste – denk aan onze hr-partners – krijg ik positieve feedback en dat is omdat medewerkers laagdrempelig met hun problemen bij ons terechtkunnen.

Hoe ziet de toekomst eruit voor hr in deze omgeving?
Ik zie vier zaken. De gewijzigde zorgorganisatie heeft heel wat hr-implicaties, omdat we nu met multidisciplinaire teams werken. Ten tweede is er de groei van ons bedrijf en de verzelfstandiging. Dat betekent nieuwe en verbeterde arbeidsvoorwaarden voor onze medewerkers. Op drie staat de retentie van onze werknemers en hun potentieel dat we kansen willen geven. Tot slot is er de schaarste op de arbeidsmarkt, gecombineerd met de vergrijzing van zowel onze eigen collega’s als onze klanten. We moeten dus op zoek naar de juiste profielen wat het belang van talentmanagement doet groeien. Toch schijnt in ons aangenaam bedrijf en binnen ons fijn hr-team alvast de zon.