Het verschil maak je niet met bedrijfswagens

1 mei 2019
Tekst
Patrick Verhoest
Het verschil maak je niet met bedrijfswagens

Wagens zijn een belangrijk element in het verloningspakket van de consultant. Toch probeert Joos Consulting ook op andere domeinen het verschil te maken, weet HR-manager Stéphanie Annecour.

Voor de testrit naar en rond het hoofdkwartier van Joos Consulting stelde Audi ons haar eerste zuiver elektrisch aangedreven seriemodel – de e-tron Advanced 55 Quattro - ter beschikking (zie inzet). De uiterst ruime en luxueuze SUV laat ook de plaatselijke HR-manager Stéphanie Annecour niet onbewogen:.“Toch blijft een wagen voor mij hoofdzakelijk een vervoersmiddel. Zelf rij ik met een Audi A3. Ik woon in Sint-Niklaas, op 30 kilometer van het werk. Ik wil wel met de fiets werken, maar het verplichte gebruik van de overzetboot is er voor mij te veel aan. Ik ben anderzijds gesteld op de flexibiliteit van de wagen, al geven de klimaatmarsen aan dat er over het gegeven moet worden gedacht. Ik zie al een verschuiving bij jonge stadsmensen.”

Consultancy
Consultants trekken dagelijks naar klanten. Het openbaar vervoer is dan niet altijd de aangewezen oplossing, weet Stéphanie Annecour. “Al moet ik toegeven dat de wagen ook wel een zekere uitstraling heeft bij onze populatie. In ons land, en zeker in onze sector, is de bedrijfswagen een belangrijk onderdeel van de verloning. Ook wij vernieuwden recent ons wagenpark. We moeten mee met de markt en gaan sneller naar een grotere wagen voor wie doorgroeit. De auto is nog altijd een statussymbool en geeft de betrokkenen een zekere vorm van aanzien.”

Betrokkenheid
Toch probeert het bedrijf het belang van wagens niet te overschatten, weet Stéphanie Annecour. “Iedereen krijgt identieke wagens qua kleur en opties. We benadrukken liever andere zaken, zoals het familiale aspect, de betrokkenheid en de persoon zelf. We zweren bij een persoonlijke aanpak en bieden onze medewerkers de kans om door te groeien. We luisteren naar hen en proberen hun carrièrepad in te vullen zoals zij dat zelf zien. Een goede werk-levenbalans speelt daar een belangrijke rol in. Toch moeten we marktconform blijven om de juiste medewerkers aan te trekken. Zo bieden we – bovenop de wagen – een extraatje in de vorm van een sociaal abonnement voor het openbaar vervoer.”

Waarden
Op HR-vlak ligt de focus bij Joos Consulting in 2019 op de waarden. Ook de communicatie tussen het hoofdkwartier en de consultants staat in the picture. Stéphanie Annecour: “We willen graag allen op dezelfde lijn staan wat denken en spreken betreft. We doen daar veel voor. We gaan na hoe onze medewerkers kunnen groeien en betrokken worden bij alles wat leeft in het bedrijf, zodat iedereen dezelfde taal spreekt en begrijpt. Dat moet de betrokkenheid van iedereen verhogen. We proberen de medewerkers die bij de klant werken bij ons te betrekken en dat lukt al aardig. We werken aan typische HR-projecten. GROW is een van die projecten en gaat over de verdere individuele ontwikkeling van onze consultants. We vragen onze medewerkers jaarlijks een ontwikkelingsplan. Ze krijgen opleidingen toegezegd en we willen trajecten uitstippelen op vijf jaar. We zijn daar hard aan bezig en hebben Talent Development Managers die met de consultants hun groei bespreken.”

Betrokkenheid
Joos Consulting maakt al enkele jaren werk van het werkgeversmerk. “We werken vandaag hard op campus recruitment. Zo halen we gemakkelijk jonge mensen binnen die van school komen. Zij voelen zich betrokken en hebben niet het gevoel dat ze een nummer zijn. Verder zorgen we ervoor dat onze medewerkers elkaar kennen en respecteren. Zo zijn er tweemaandelijkse events waar iedereen samenkomt en waar algemene communicatie gebeurt. Geregeld geven onze specialisten ook opleidingen aan de collega’s-consultant over topics waar ze goed in thuis zijn. Tot slot organiseren we zelf ook werkgroepen. Je merkt daar de resultaten van: medewerkers zijn enthousiast en blijven bij het bedrijf.”

NEVENARTIKEL
Geruisloze propere krachtbron
De e-tron advanced 55 Quattro van Audi is een zuiver elektrisch aangedreven wagen. Twee  elektromotoren die 265 kW vermogen hebben zorgen voor de aandrijving waardoor hij CO2-neutraal en haast geluidloos rijdt.

De batterijcapaciteit bedraagt 95 kWh. De Audi e-tron is het eerste productiemodel dat een laadcapaciteit heeft tot 150 kW. Dat betekent dat hij bij een snellaadpunt voor 80 procent is opgeladen in ongeveer dertig minuten. Wanneer we vertrekken richting Joos Consulting geeft de opgeladen wagen een bereik van 313 kilometer aan. Het model wordt geassembleerd in de CO2-neutrale fabriek in Brussel. Ook bij Joos Consulting volgen ze de ontwikkelingen in de wagenmarkt op de voet, weet Stéphanie Annecour. “We kijken met onze leverancier naar zuinige en groene oplossingen en de CEO volgt de ontwikkelingen van dichtbij. Van zodra het kan, zullen we wellicht ook naar elektrische mogelijkheden kijken.”

De wagen: AUDI e-tron Advanced 55 Quattro 265 Kw Design Selection

Prijs geteste versie: 119.925 euro

Verkrijgbaar vanaf: 82.400 euro

CO2-uitstoot:  0 g/km

Kofferinhoud:  660 Liter (1725 Liter neergeklapte achterbank)

“Verbruik”:  26,2 kWh/100 km

Vermogen in KW:  265

Fiscale Aftrekbaarheid: 120 procent