Nu veel bedrijven sluiten en aan social distancing doen vanwege de coronacrisis, is het belangrijk om klanten op de hoogte te houden van de status van je bedrijf. Als je je klanten wilt behouden in deze moeilijke tijd, moet je consistent blijven communiceren om hen ervan te verzekeren dat je bedrijf nog gewoon functioneert. Op deze manier kun je contact houden met je klanten terwijl je fysiek toch op afstand blijft.
Waarom is het zo belangrijk om klantenrelaties tijdens de coronacrisis te onderhouden en hoe kun je positief met je klanten blijven communiceren?
Nu bedrijven tijdelijk sluiten, aangepaste openingstijden hanteren of volledig op afstand gaan werken, is het belangrijk om klanten op de hoogte te houden van hoe jouw bedrijf omgaat met deze situatie en wat je plannen zijn. Zo laat je klanten zien dat jouw bedrijf zich aanpast en dat ze gewoon zaken met je kunnen doen. Als je regelmatig updates deelt, moedig je klanten bovendien aan om bij jou te blijven kopen en je bedrijf te steunen, juist nu ze meer tijd over hebben.
Zoek manieren om virtueel in contact te komen en de relatie te onderhouden met klanten die nu thuis ontspannen en de adviezen voor social distancing volgen. Volg deze stappen om ervoor te zorgen dat je klanten betrokken blijven gedurende de coronacrisis:
Voordat je je plannen met klanten deelt, moet je eerst samen met je medewerkers een strategie opstellen. Bedrijven reageren verschillend op de virusuitbraak. Sommige sluiten winkel- of kantoorlocaties en laten medewerkers thuiswerken. Andere blijven open en nemen extra voorzorgsmaatregelen. Bepaal welke acties jouw bedrijf gaat ondernemen.
Vraag medewerkers bij te dragen aan een doorlopend document met ideeën. Je kunt zelfs een brainstormsessie organiseren. Dit is het moment waarop jouw medewerkers hun vaardigheden en creativiteit kunnen tonen om samen door deze moeilijke periode te komen.
Maak kolommen in het document of de brainstorm voor:
Als je eenmaal een duidelijk actieplan hebt opgesteld, kun je dit delen met je klanten. Door aan klanten uit te leggen dat je de nodige voorzorgsmaatregelen treft om je bedrijf, medewerkers en klanten te beschermen, bouw je vertrouwen op. Maak een lijst van alle beschikbare kanalen. Zorg ervoor dat je consistent communiceert via alle kanalen (en dat je er niet eentje vergeet). Zo weten klanten dat je de nodige veiligheidsmaatregelen neemt.
In een e-mail of post op social media leg je uit wat je plan is en welke invloed dit heeft op klanten. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt die geopend blijft, kun je dit aan klanten laten weten en aangeven wat je allemaal doet om de winkel schoon te houden en de gezondheid van klanten te waarborgen. Stel klanten op de hoogte als je gewijzigde openingstijden hebt of als de winkel helemaal gesloten blijft. Probeer je boodschap altijd op een geruststellende, positieve wijze over te brengen.
Maak berichten voor de volgende kanalen als je die hebt:
Het is belangrijk dat je product beter toegankelijk is en dat klanten het gemakkelijk online kunnen kopen. Als je je producten online kunt verkopen, zet je ze op je website om klanten te laten weten dat ze verkrijgbaar zijn. Stuur een e-mail of plaats een bericht op social media waarin je de producten vermeldt die je op je website hebt gezet. Je kunt ook korting geven op deze artikelen of reclame maken voor een speciale aanbieding. Op deze manier weten klanten hoe jouw bedrijf nog actief is tijdens de coronacrisis.
Aangezien klanten nu niet fysiek naar je bedrijf kunnen komen, kun je andere manieren bieden waarop ze jou kunnen steunen. Als je een retailbedrijf hebt of in de dienstverlening werkt en je omzet voornamelijk uit winkelverkopen afkomstig is, kun je klanten aansporen een cadeaubon te kopen. Adverteer meer voor digitale cadeaubonnen op je website of social media. Klanten zullen je bedrijf graag steunen, ook als ze momenteel niet langs kunnen komen.
Via livechat kun je persoonlijk contact onderhouden met je klanten. Als je support via livechat kunt bieden, kun je medewerkers vragen om klanten tijdens de pandemie te helpen terwijl ze thuis werken. Zo kunnen ze op afstand toch contact houden met klanten. Klanten vinden het fijn om iemand te spreken nu ze hun vrienden en familie niet kunnen zien.
Veel mensen zijn thuis en horen of lezen continue de laatste updates over het coronavirus. Bied de mogelijkheid om aan iets positievers te denken met nuttige, relevante content. Gebruik videomateriaal om trainingstutorials voor klanten te maken over de specialiteit van jouw bedrijf. Restaurants kunnen bijvoorbeeld tutorials op YouTube plaatsen over hoe je voedzame maaltijden kunt bereiden.
Met video’s kan je bedrijf relevant en behulpzaam blijven voor klanten die thuis vermaak zoeken. Maak en deel grappige video’s zodat je klanten aan iets anders kunnen denken dan de huidige nare situatie. Hoe kun je digitaal van betekenis zijn voor je klanten?
Als je bedrijf een evenement heeft geannuleerd vanwege de coronacrisis, of als je om andere reden over de middelen beschikt, kun je een virtueel evenement organiseren. Promoot je evenement op social media, op je website en via e-mail. Deel de datum en tijd van het evenement en moedig genodigden aan zich gepast te kleden. Gasten kunnen aan het evenement deelnemen via videochat en thuis gezellig meedoen.
Hoewel het lastig kan zijn om verkopen te genereren, moet je klanten aanmoedigen je bedrijf in de toekomst te steunen. Bied kortingen of credits die ze later kunnen inwisselen. Als je online producten kunt verkopen, promoot je speciale aanbiedingen op je website. Klanten zijn gek op exclusieve aanbiedingen, dus stel bijvoorbeeld loyaltyprogramma’s en aanbiedingen op. Bovendien kan je bedrijf zo de verkoop stimuleren en op een positieve manier contact houden met klanten.
Dit is het moment om actief te zijn op social media. Deel leuke video’s, plaats updates met betrekking tot het coronavirus of houd volgers op de hoogte van nieuws uit de sector. Als je op diverse kanalen actief bent, kun je bekendheid opbouwen en klanten een idee geven van je bedrijfswaarden. Als je winkel nog open is, kun je klanten op de hoogte houden van de openingstijden en de voorzorgsmaatregelen die je treft.
Je Bedrijfspagina’ geven een goed beeld van je bedrijf en merk. Benut deze tijd goed door je pagina’s bij te werken om je merkidentiteit op te stellen en een sterkere band met je doelgroep te ontwikkelen. Als je nog niet hebt bepaald hoe jouw merk tot uiting moet komen wanneer je content voor je doelgroep schrijft, kun je brainstormen over interessante manieren om met je doelgroep te communiceren.
Als je bedrijf nog regelmatig klanten ontvangt, is het belangrijk om best practices voor hygiëne te volgen. Maak je bedrijf elke dag of om de dag grondig schoon voor openingstijd en haal een doekje over producten of andere dingen in de winkel nadat een klant deze heeft aangeraakt. Bied klanten desinfecterende handgel bij binnenkomst en stel deze ook op andere plaatsen in de winkel beschikbaar.
Hang een bordje op om klanten te laten weten dat je nog steeds open bent en maatregelen neemt om de winkel schoon en veilig te houden. Hang ook in de toiletten informatie op over de veiligheidsmaatregelen in verband met het coronavirus, bijvoorbeeld over het wassen van de handen, het gebruik van handgel en social distancing. Spoor klanten aan om de anderhalve meter afstand te houden, ook in de winkel. Volg daarnaast de laatste berichtgeving over hoeveel mensen er tegelijkertijd in je winkel mogen zijn.
*Indeed biedt deze informatie aan als een gunst voor de gebruikers van deze site. Merk op dat we niet je adviseur zijn voor juridische zaken of zaken met betrekking tot aanwerving. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van je vacatures en geen van de hier opgenomen informatie vormt een garantie voor de prestaties.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.