Feedback vormt een belangrijk onderdeel van prestatiemanagement. In vele organisaties is de focus van een feedbackgesprek vaak dezelfde: verbeteren wat nog beter kan. Als het gaat over leren en het bespreken van prestaties zijn we vaak gewend alleen maar te focussen op de tekortkomingen of zwakkere punten van medewerkers, en verder te bekijken hoe we deze aanpakken.
Natuurlijk is het bespreken van verbeterpunten belangrijk. Als iets niet goed loopt, moet dit worden aangepakt. Maar als elk feedbackgesprek gekoppeld wordt aan het bespreken van tekortkomingen, is het geen wonder dat dit medewerkers niet altijd enthousiasmeert.
Wat als we het af en toe eens over een andere boeg gooien en ook de sterktes van medewerkers centraal zetten in een feedbackgesprek?
Binnen het academisch onderzoek rond prestatiemanagement zien we de interesse in een ‘sterke punten’-benadering toenemen. Deze benadering is een perspectief op de ontwikkeling van medewerkers. De focus ligt hierbij niet op het verbeteren van zwakkere punten, maar op het optimaliseren en benutten van talenten. Het kent zijn oorsprong in de positieve psychologie. Die stelt dat aandacht leggen op de positieve ervaringen en kwaliteiten van een persoon motiverender werkt dan alleen maar te focussen op de tekortkomingen en zaken die minder goed lopen. Een focus op het negatieve lokt vaak negatieve reacties uit. Terwijl het identificeren van sterktes – en hoe deze verder ingezet en ontwikkeld kunnen worden – net inspirerend werkt. Nogmaals, dit wil niet zeggen dat de mindere prestaties van medewerkers niet meer besproken mogen worden. Maar het is belangrijk om ook momenten in te plannen waarbij hun sterktes eens centraal staan.
Dat het inzetten op sterktes loont, werd recent ook aangetoond in het Nationaal Geluksonderzoek van de UGent. In dit onderzoek werd aangetoond dat Belgen de mogelijkheid om hun talenten en expertise te gebruiken, aanduiden als de derde belangrijkste factor die bijdraagt aan hun werkgeluk.
De ervaring leert echter dat leidinggevenden het niet altijd makkelijk vinden om de sterktes van hun medewerkers in kaart te brengen. Een handige techniek die hen hierbij kan helpen, is het feedforwardgesprek. In zo’n gesprek wordt – aan de hand van een reeks vastliggende vragen – dieper ingegaan op een concreet succesverhaal van de medewerker. Dit brengt de sterktes van de medewerker in kaart en er wordt in de toekomst nog meer op ingezet door bijvoorbeeld toekomstige taken op deze sterktes af te stemmen.
Onderzoek toont aan dat feedforwardgesprekken leiden tot meer motivatie, betrokkenheid én betere prestaties bij medewerkers. Bovendien zien we dat medewerkers die ook positieve feedback over hun sterktes en goede prestaties ontvangen doorgaans beter reageren op feedbackgesprekken waarbij hun verbeterpunten aan bod komen.
Geef de sterktes van je medewerkers zeker de aandacht die ze verdienen. Ontdek ze, waardeer ze, en ga na hoe ze meer ingezet en ontwikkeld kunnen worden. Het houden van een feedforwardgesprek kan hier alvast een mooie eerste stap zijn.
Gastauteur: Isabeau Van Strydonck, Doctoral Researcher, Universiteit Gent Department of Marketing, Innovation and Organization, HRM & OB
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.